Personvern

Apple tjener lite på personvernkampen

For de fleste er pris og hastighet langt viktigere.

Apples personvernrelaterte kamp mot FBI har av enkelte blitt møtt med anklager om at dette først og fremst dreier seg om PR. Selskapet har unektelig brukt personvern og sikkerhet som elementer i markedsføringen. Men i den nåværende kampen, som nok ikke er over selv om FBI kan ha fått hjelp fra en tredjepart, har Apples ledelse og ansatte i stor grad understreket at det dreier seg om prinsipper.

Nå viser en undersøkelse som Ipsos har gjort for Reuters, at denne kampen i liten grad har gitt Apple økt tillit hos forbrukere, i alle fall på hjemmebanen i USA.

På samme nivå

På spørsmål om Apple kan beskytte persondata mot hackere, var rundt 60 prosent av de 1703 intervjuede personene helt eller delvis enige i dette. Men ifølge Reuters mente omtrent like mange at også Amazon, Google og Microsoft er i stand til å gjøre dette.

Intervjuene ble gjort mellom den 11. og den 16. mars.

– Denne undersøkelsen ble gjort for å se om Apple blir ansett som en form for eksemplarisk selskapet. Det er blir ikke, sier Chris Jackson i Ipsos til Reuters. Han sier også at Apples motstand mot å hjelpe FBI ytterligere med å låse opp San Bernardino-mobilen, ikke har gitt selskapet med anerkjennelse blant forbrukerne.

Pris og fart er viktigere

De intervjuede ble også spurt om hvilke faktorer eller egenskaper de vurderer som viktigst når de skal kjøpe en ny mobiltelefon. En tredel svarte hastighet, mens en annen tredel svarte pris. Ti prosent svarte at de anser sikkerhetsfunksjonalitet som kryptering og passordbeskyttelse som viktigst.

Man kan diskutere om dette er mye eller lite. Alle de ledende smartmobilplattformene har mye sikkerhetsfunksjonalitet, og trolig er det vanskelig for mange å vurdere betydningen av ulikhetene.

Ifølge Jackson bryr de fleste seg bare om sikkerhet når sikkerheten forsvinner, men det er ikke noe de tenker på når de skal kjøpe produkter.

To andre aktører, Facebook og Yahoo, kom dårligere ut i undersøkelsen enn de øvrige. Bare 39 prosent stoler på at Facebook kan beskytte deres personlige informasjon mot hackere, mens 44 prosent sa det samme om Yahoo.

Reuters har ikke offentliggjort den nøyaktige ordlyden i spørsmålene som ble stilt i undersøkelsen, ei heller alle svaralternativene.

Til toppen