Apple troner i skolemarkedet

Apple Computer er fortsatt éner i det amerikanske skolemarkedet. I grunnskolen hadde Apple 60 prosent av de 5,9 millioner PC-ene i bruk skoleåret 1995-1996, i henhold til én undersøkelse. Blant universitetsstudenter hadde 18 prosent Mac, 12 prosent Packard Bell og 12 prosent IBM, viser en annen undersøkelse.

Apple Computer skriver i en pressemelding at selskapet fortsatt har etgodt grep om skolemarkedet. I en undersøkelse utført av Quality Education Data (QED), et research-byrå i Denver USA, kom Apple meget godt ut.

I grunnskolen var 60 prosent av 5,9 millioner PC-er i bruk i skoleåret 1995-1996, Macintosh-er, mens 29 prosent var Wintel-maskiner og 11 prosent DOS-maskiner.

På høyskolnivå var Apple også godt representert. I en undersøkelse utført i desember 1996 av IDC/link, et New York-basert research-byrå, blant 1.500 universitetsstudenter, viser det seg at 18,4 prosent av studentene eide en Macintosh, mens 12 prosent hadde Packard Bell og like mange IBM.

- Disse undersøkelsene er nok et bevis på vår tetposisjon innen skoleteknologi, skriver Mike Lorion, sjef for Apples skolesatsing.

- Vi er pionérer i klasserommet, og vi har dedikert oss til å levere beste mulig aksess til informasjon og læring for livet. Vi tror at vårt samarbeide med skolevesenet om å levere de beste verktøyene for læring, vil holde oss på toppen, avslutter Lorion.

Dette er gode nyheter for et selskap i motvind.

Til toppen