Apple vifter vekk Forbrukerombudet

I sitt svar til Forbrukerombudet hevder Apple at ombudet tar både feil og ikke har myndighet til å regulere Apple.

Forbruker­ombudet krevet tidligere i sommer at Apple skulle endre avtalen kunder må inngå for å kjøpe musikk på iTunes. Det viktigste endringer er kunder ikke skal måtte kjøpe en Apple iPod-spiller.

For har du først begynt å kjøpe musikk på iTunes kan du i utgangspunktet ikke senere kjøpe deg en musikkspiller fra noen andre enn Apple.

Nå har Forbrukermyndighetene offentliggjort svaret de fikk fra Apple i går - og et foreløpig svar.

- iTunes viser i sitt svar både vilje til end­ring og dia­log, men det et godt stykke igjen før enig­het er opp­nådd på alle punkter. Viktige spørs­mål som bl.a ansvars­fra­skrivel­ser og pro­dukt­lås­ingen til iPod gjen­står," sier seksjonssjef Bente Øverli ganske diplomatisk i en pressemelding.

For på de sentrale og viktige punktene mener Apple at Forbrukerombudet har feiltolket lovverket. Og på det viktigste punktet - om Apple kan selge musikk som med deres kopibekyttelse er bundet til deres egne iPod-spillere - tyr Apple til hardere ord.

"Kontroll med rimeligheten av slike tekniske beskyttelsessystemer faller derfor utenfor Forbrukerombudets kompetanse" skriver Apples advokat Tøndel og peker på paragraf 13 i markedsføringsloven.

Den videre gangen fremover i saken er uklar.

"Forbrukerombudet vil nå koordinere sitt videre arbeid og standpunkter i iTunes-saken med både svenske og danske forbrukermyndigheter, og vil komme med ytterligere kommentarer i neste uke," skriver ombudet i sin pressemelding.

Ombudet kan så gå til markedsrådet og etterhvert eventuelt få Apple ilagt bøter eller kreve iTunes stengt for norske brukere.

Norge kjørte første runde av saken mot Apple og iTunes på vegne av Sverige og Danmark, men hvordan prosessen vil gå videre der er ikke kjent.

Til toppen