En kinesisk gutt ser på Apples iPad i en butikk i byen Wuhan. Selv om iPad ikke er offisielt til salgs i Kina er etterspørselen og interessen på det grå markedet stor. (Bilde: Reuters/SCANPIX)

Apple vil betale seg ut av knipe

Tilbyr penger for å stoppe kinesisk iPad-konflikt.

Den kinesiske skjermprodusenten Proview vant i fjor frem i en kinesisk domstol da eierskapet til merkevaren iPad ble prøvd. De krever full stans i eksporten av iPad fra Kina og salgsforbud i ett av verdens viktigste marked; det kinesiske.

I 2000 registerte nemlig den lille og nå konkurstruede skjermprodusenten merkenavnet iPad. Riktig nok ble merkevaren, via et selskap i Taiwan, solgt til Apple i 2009 men en domstol i den kinesiske byen Shenzhen bestemte i desember at denne overdragelsen ikke hadde gått riktig for seg og dermed var ugyldig.

Ikke overraskende er Apple rykende uenig, men skal man tro Beijing Times jobbes det med et forlik. I stedet for å risikere lange runder i det kinesiske rettsvesenet kan det være best for Apple å fjerne all usikkerhet en gang for alle ved å ligge et pengebeløp på bordet.

Ifølge den samme avisen, som blir sitert på teknologiavisen TheNextWeb, skal Apple ha tilbudt 100 millioner kinesiske yuan, tilsvarende 16 millioner dollar eller 93,4 millioner norske kroner. Dette var imidlertid for lite for den kriserammede kinesiske skjermprodusenten. For at de skal blidgjøre sine kreditorer jobber de for et forlik på 400 millioner dollar, 2,3 milliarder kroner.

Kildene for disse opplysningene skal kjenne til forhandlingene mellom verdens største IT-selskap og Apple.

Saken er problematisk for Apple, og blir nok tatt med største alvor. Kina er et svært viktig marked for selskapet, som hentet hjem en femtedel av omsetningen nettopp herifra i første kvartal. Men enn så lenge har ikke Apple lansert iPad i Kina. Navnedisputten med det lille skjermselskapet står mest sannsynlig i veien.

    Les også:

Til toppen