iPhone 6-lansering har vært en suksess for Apple, ser det ut til. (Foto: action press/All Over Press)

– Apple vil få rekordkvartal

iPhone-salget har vokst, mener analysebyrå.

Det ser ut til at iPhone 6-modellene har hatt den effekten Apple har ønsket, altså å gi et realt løft til iPhone-salget. Det mener i alle fall analysebyrået Kantar, som holder styr på markedsandelene innenfor det globale mobilsalget.

Ifølge Dominic Sunnebo i Kantar har Apple opplevd et stort hopp i salget på tvers av nesten alle territorier, og spesielt i de store europeiske landene, USA og Australia. I Storbritannia er Apples andel av mobilmarkedet nå større enn noensinne, med 39,5 prosent. De aller fleste av disse er lojale Apple-brukere som har oppgradert fra tidligere modeller, skriver Kantar.

Ifølge Kantars undersøkelser er det 4G-støtten i iPhone 6 som er den største grunnen til at folk oppgraderer (selv om det ikke er den første Apple-smartmobilen som støtter 4G), deretter kommer skjermstørrelsen og designet. Denne undersøkelsen gjelder også britiske kjøpere.

På tvers av de store europeiske landene (Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania) er det fremdeles Android som er dominerende, med 69,4 prosent - en nedgang på 2,5 prosentpoeng. Apple har vokst med 5,7 prosentpoeng til 20,7 prosent. Windows Phone har 8,7 prosent av det europeiske markedet.

Apple-salget i USA har vokst litt mindre, 0,7 prosentpoeng. Android har vokst med 1,1 prosentpoeng og Windows Phone har falt med 1,1 prosentpoeng, så endringene i det amerikanske markedet er ikke dramatiske.

i Australia har iOS vokst med 5,4 prosentpoeng, og Android har falt med 4,1 prosentpoeng, mens Windows Phone står på stedet hvil.

Innenfor Android-markedet er Samsung fortsatt den dominerende spilleren i de fleste landene, men i Kina er det ikke overraskende Xiaomi som leder an. I USA begynner LG også å markere seg, skriver nettstedet TechCrunch.

Når det gjelder iPhone 6, er det også tydelig at den mindre 6-modellen selger bedre enn Plus-versjonen. I Storbritannia er forholdet 4 til 1, i USA er det snakk om 3 til 1.

Tallene til Kantar gjelder for de tre månedene frem til oktober, så det blir interessant å se hvordan de essensielle førjulsmånedene spiller inn på statistikken etter hvert.

    Les også:

Til toppen