Apples iPod fyller ti år

Aldri har en så skuffende lansering blitt en slik salgssuksess.

Den 23. oktober 2001 avduket Apple produktet som i stor grad innledet den suksessen selskapet nå opplever, nemlig den bærbare digitale musikkspilleren iPod. Den kom i salg den 10. november samme år.

I forkant av lanseringen hadde Apple gått ut å lovet «a breakthrough digital device». Da det viste seg å være en tilsynelatende ganske ordinære MP3-spiller, ble skuffelsen ganske stor for mange.

Men da digi.nos journalist for første gang prøvde en iPod et par måneder senere, fikk pipen en annen lyd. Dette var et produkt som det var vondt å gi fra seg igjen.

På papiret framstod ikke den første iPoden som særlig annerledes enn de beste av konkurrentene, kanskje bortsett fra at prisen på 3500 kroner nok var noe høyere. Den hadde fem gigabyte harddisk, Firewire-tilkobling og var allerede da integrert med iTunes-programvaren, som ble lasert for Mac i begynnelsen av 2001. Windows-utgaven kom først i oktober 2003, et halvt år etter at Apple lanserte iTunes Store. Musikkbutikken ble forøvrig først tilgjengelig i Norge i mai 2005.

Den første utgaven av Apples iPod.
Den første utgaven av Apples iPod.

Om det var brukergrensesnittet, utseendet, økosystemet med iTunes og iTunes Store eller markedsføring som førte til suksessen, har blitt diskutert i mange år. Konkurrenter som Creative, som var på banen lenge før Apple, greide aldri å true posisjonen som iPod raskt opparbeidet seg. Dette til tross for at en del konkurrerende produkter nok var bedre rent teknisk og dessuten kostet mindre. Brukeropplevelsen, og at iPod dessuten ble et moteprodukt, hadde nok også mye å si. For mange ble MP3-spiller ensbetydende med iPod.

Senere har Apple kommet med en rekke iPod-modeller som bidro og fortsatt bidrar til at iPod er den mest solgte MP3-spilleren.

Ifølge Financial Times har det blitt solgt mer enn 300 millioner iPoder til nå, men salget har falt kontinuerlig i flere år. Det siste året ble det solgt 42,5 millioner eksemplarer, men salgstallet i årets tredjekvartal var 27 prosent lavere enn i samme kvartal i fjor. I USA har iPod fortsatt en markedsandel på 78 prosent, ifølge tall fra analyseselskapet NPD.

Forsiden av Newsweek 26. juli 2004.
Forsiden av Newsweek 26. juli 2004.

iPod var det første produktet fra Apple som virkelig nådde ut til massemarkedet. Det kanskje mest imponerende er at Apple har greid å gjenta det samme med iPad, som er det dominerende nettbrettproduktet, selv om heller ikke iPad var det første produktet i denne kategorien. Også iPhone er det mest solgte enkeltproduktet i sin kategori, altså smartmobiler. Men globalt har iPhone aldri blitt like dominerende som søsterproduktene, selv den periodevis har vært det i blant annet Norge.

    Les også:

Til toppen