Apples Messias i ferd med å lykkes

Steve Jobs har kommet tilbake til Apple i 12. time. Selv om Amelio har fått orden på kontantbalansen har han ikke greid å temme den ustyrlige Apple-kulturen. Apple-fans og Apple-ansatte har fått tilbake sin Messias, og trass i store tap i inneværende kvartal, kan det se ut som om Apple-skuta er i ferd med å komme på rett kjøl.

Steve Jobs har kommet tilbake til Apple Computer, og hvis man ser under overflaten kan ting tyde på at han er i ferd med å få Apple-skuta på rett kjøl.

Ser man derimot på overflaten ser ting ganske håpløse ut. Analytikere venter at selskapet vil rapportere tap i størrelsesorden $500 til $800 millioner for inneværende kvartal. Disse tapene vil innebefatte belastninger på $385 millioner for NeXT-kjøpet og opptil $100 millioner i driftsmessige tap. Selskapet skal også ta belastninger for siste runde med omstruktureringer.

Den store utfordringen blir å vinne kundenes tillitt til tross for store tap. Dr. Gil Amelio, toppsjefen i selskapet, gjenopprettet selskapets kontantbalanse i 1996. Allikevel begynte en rekke nåværende og tidligere Apple-ledere å tvile på Amelio da det store tapet i julekvartalet 1996 ble kjent. Det er i dette lyset man må se Steve Jobs' gjeninntreden i Apple Computer. Jobs skapte Apple, og ingen vet bedre hvordan man skal lede den anarkistiske kulturen som råder i selskapet. Apples ville firmakultur har vist seg å være en uoverkommelig barriere for Amelio, som har erfaring fra helt andre selskaper, og det er nok derfor han har gitt Jobs såpass frie tøyler.

Jobs tilfører Apple den nødvendige visjonen som selskapet er avhengig av både internt og eksternt. Apple-ansatte og Apple-fans trenger en Messias, og Jobs fyller rollen. Amelio gjør det ikke, og det har han insett. Derfor har Jobs fått en rekke av sine protegéer inn i toppledelsen, og han har fått gjennomslag for store kutt og omstruktureringer. Blant annet John Sculleys hjertebarn, Newton, ligger på blokken. Teamet Jobs & Amelio, der Jobs tar seg av visjoner, bedriftskultur, og messing, og Amelio kontantstyring og operasjon, kan være redningen for selskapet.

Fredag 14. mars skal selskapet kutte 2.000 til 5.000 jobber i selskapet - analytikerne spriker i sine vurderinger - og en rekke av Apples mangeslungne operasjoner skal skrapes eller avhendes. Hvis Jobs & Amelio gjør sin jobb og kutter nok og riktig, kan vi få se et mindre, tøffere og mer fokusert Apple som ikke har mistet den gamle magien - som andre selskap bare kan drømme om.

Forrige runde med produktlanseringer var meget bra, og selskapet leverte en rekke spennende og gode produkter. Det var et bra første steg. http://www2.apple.com/home/facts/ads/>Apple aggressive markedskampanjer i den siste tiden er også et viktig element. Man må utnytte ett av verdens mest kjente merkenavn og ikke nøle med å gå etter strupen på konkurrenter.

Dagene som konkurrent til Wintel på bred front er talte, men Apple har en glimrende mulighet til å gjenvinne rollen som kongen på haugen innen sine nisjer. Det sitter titalls millioner potensielle Apple-kjøpere som ikke ønsker annet enn å være lojale og stole Mac-brukere. Amelio & Jobs må bare gi dem det lille puffet som trengs for at de tar til mote og tør å gå i mot Wintel-strømmen.

Men, katten har brukt opp sine ni liv. "It's now or never."

Til toppen