Apples nettbutikk skaper angst

Manglende informasjon om Apples nettbutikk-satsing har skapt usikkerhet i salgskanalene.

Apple åpnet sin Internett-butikk i USA 10. november i fjor, og selv om omsetningen fortsatt er en liten del av selskapets totale omsetning, har den vært betydelig. Europeiske Apple-forhandlere er bekymret for Apples mulige planer om å satse på direktesalg over Internett i Europa.

Frustrerte svensker får ikke beskjed om Apples planer, skriver Computer Sweden. Apple-forhandlere er redde for å miste kunder.

-Apples mangel på klare beskjeder har en negativ innvirkning på bransjens vilje til å investere i varemerket og i leverandøren, sier salgsansvarlig hos Microwarehouse i Sverige, Hans Andersson, til Computer Sweden.

Det er ventet at Sverige er ett av de første europeiske land hvor det vil bli satset på direktesalg av Apple over Internett.

I Norge er ikke forhandlerne fullt så bekymret. Thorleif Steffensen i Office Line, sier til digi.no at hovedkundemassen er bedriftskunder, og for dem spiller forhandlerkontakten større rolle enn prisen. Derfor ser han ikke på direktesalg over Internett som noen trussel.

Jostein Iversen, salgssjef i Mac Warehouse - Mac-avdelingen til Micro Warehouse AS, sier til digi.no at han tror Apple i Norge vil fortsette å holde kundekontakt i begynnelsen.

- Apple vil trolig få problemer med å selge komplette løsninger til bedrifter via en nettbutikk, legger Iversen til. Han mener også at Apple er klar over problemet.

- Jeg kan aldri tro at Apple vil begynne som totalleverandør, sier Iversen til digi.no.

Men Iversen savner, som svenskene, en åpen dialog med Apple. Direktesalg over Internett har vært et tabubelagt emne hos Apple. Han mener det er småsleipt av bedriften å ikke gi skikkelig informasjon.

Teknisk sjef i Digital Graphics, Darek Johansson, sier til digi.no at for norske Mac-kunder er det viktigere med service enn med pris, fordi privatmarkedet i Norge er ubetydelig.

- For et firma er det mye viktigere med service-muligheter. Ulempen med en nettbutikk er at hvis maskinen går i stykker, må man sende den avgårde til reparasjon, og det tar lang tid. Dette har ikke bedrifter samme mulighet til som privatkunder. Det er dessuten flest privatkunder som handler på Internett, sier Johansson.

- Det er verdt å merke seg at netthandel er mye vanligere i USA enn i Norge, legger Johansson til. Han mener det er viktig for Apple å være med på netthandelen, hvis de skal ha mulighet til å bli større.

Nils Roe Fjørtoft, daglig leder hos Apple Norge, sier man sikkert kan finne forhandlere i Norge som er bekymret for konkurransen. Han mener selskapet har prøvd å forklare hvilken retning utviklingen vil ta, og han tror nettbutikken vil fungere mer som et utstillingsvindu, enn som en salgskanal.

Likevel legger han til at nettbutikken har noen fordeler som salgskanal; oppdatert og korrekt produktutvalg, og konkurransedyktige priser. Men det blir ikke nødvendigvis alltid billigst på nett. Dessuten vil nettbutikken bli kun for Apples egne produkter. Service og personlig kontakt med kompetente selgere er fremdeles viktig for kunden.

- En løsning per i dag er først å sjekke hva som finnes på nettet, deretter ta preliminære valg, og til slutt gå til forhandler, sier Fjørtoft.

Sjefen i Apple Norge tror den svenske frykten skyldes at Sverige har flere forhandlere og færre kompetanseleverandører.

- Vi har et høyt kompetansenivå i Norge og er med god grunn mindre bekymret for nettkonkurranse. Dessuten er hjemmemarkedet større i Sverige enn i Norge.

Fjørtoft tror svenskene vil gå i bresjen for det nordiske markedet når det gjelder direktesalg over Internett. Han legger til at engelsktalende land med mange Internettbrukere, sannsynligvis vil være først ute i Europa.

Det er blandede reaksjoner blant kundene. Mac-ansvarlig Stian Berger i Millimeterpress vil ikke i noen særlig grad bruke nettbutikk. For ham er ikke prisen så viktig; service og forhandlerkontakt teller mye mer.

For designer Halvor Bodin i Union Design, er derimot prisen viktigst. At det er billig og raskt, er avgjørende. Bodin er veldig positiv til nettbutikk, og ikke redd for å miste support. Selskapet er ikke avhengig av forhandlerservice; de gjør det selv. En eventuell bestilling over Internett avhenger av hvor raskt det går.

- Vi bør ha maskinen dagen etter, sier Bodin. Han legger til at en nettbutikk gir større valgfrihet; man kan bestille om natten, og man unngår misforståelser. Men det er viktig at kunden vet nøyaktig hva han skal ha.

Til toppen