Apples norgessjef går til JBR

Apples sjef i Norge, Odd Martinsen, takker for seg og går til reklamebransjen. Han skal lede Thunderhouse - reklamebyrået JBRs Internett-byrå.

Etter 12 år i databransjen har Odd Martinsen fått nok. Nå skal han sørge for at Thunder House i Norge gir aktører som Spray GK, New Media Science, og Mogul Media konkurranse om de elektroniske mediakronene.

- Jeg var åtte år i Office Line og 3 1/2 år i Apple - halvannet år som markedsansvarlig - og synes det er nok, sier Martinsen til digi.no. - Jeg har rett og slett lyst til å gjøre noe annet enn data.

Martinsen etterlater seg et Apple Norge som gjør det meget bedre enn moderselskapet, selv om markedsandelene i Norge også har gått ned. Apple-sjefen har mye å gi i en bransje han mener trenger modning.

- Vi skal være en pådriver for å få bransjen opp i versjon 2.0 - for å bruke terminologi fra databransjen. Det er snakk om å gi kunder verdi for pengene, ikke bare lage fancy vignetter som glir over skjermen, sier Martinsen.

Selv om han skifter selskap, slipper han å bytte i plattform.

- I JBR er det 120 mennesker og 150 Mac-er, forteller Martinsen.

Salgssjef Nils-Roe Fjørtoft blir foreløpig stedfortreder Martinsen og han er også kandidat til stillingen, i henhold til Martinsen.

- Jeg tror det er en god sjanse for at Fjørtoft vil ta over min stilling, og så vil de fylle på med folk fra undersiden, sier Martinsen, som understreker at det er sin sjef i Apple Danmark, Ole Andersen, som tar avgjørelsen om ny etterfølger.

Andersen var ikke tilgjengelig for kommentar da denne artikkelen ble publisert.

Til toppen