RESULTATERFINANS

Apples nyhetsjag rammer bunnlinjen

Rekordomsetning gir mindre overskudd enn ventet.

Apple har ofret marginene for å tekkes kundene med et bredt spekter av nye produkter foran julesesongen.
Apple har ofret marginene for å tekkes kundene med et bredt spekter av nye produkter foran julesesongen. Bilde: Noah Berger/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
26. okt. 2012 - 08:55

Apple-tallene for regnskapsårets fjerde kvartal, fram til 29. september, ble kunngjort i går kveld norsk tid. De viser rekordomsetning (for et fjerde kvartal), samtidig som nettoresultatet etter skatt er lavere enn analytikerne hadde ventet.

Uttalelser fra finansdirektør Peter Oppenheimer tolkes dithen at den samme tendensen vil gjøre seg gjeldende i inneværende kvartal. Han spådde en omsetning på 52 milliarder dollar og et nettoresultat per aksje på 11,75 dollar. Det blir langt over desemberkvartalet i fjor, som havnet på 46 milliarder dollar. Samtidig er prognosen også godt under analytikernes forventning (se Bloomberg) på 15,49 dollar per aksje i nettoresultat av en omsetning på 55 milliarder dollar.

Poenget er ikke bare at Apple er mindre optimistisk med tanke på julesesongen enn analytikerne. Det er først og fremst at kostnadene ved å få fram denne månedens totale fornyelse av produktspekteret undergraver marginene: Apples nyhetsjag rammer bunnlinjen. Bruttomarginen i inneværende kvartal vil bli rundt 36 prosent, Apples laveste på fire år.

Mens investorene surmuler – og aksjekursen faller (den er 13 prosent lavere enn da iPhone5 kom i salg 11. september) – jubler både kunder og toppsjef Tim Cook. Cook sier det slik:

– Vi går inn i julesesongen med de beste iPhone, iPad, Mac og iPod noensinne.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 27 prosent til 36,0 milliarder dollar. Nettoresultatet økte 24 prosent til 8,2 milliarder dollar. Nettoresultat per aksje er 8,67 dollar. Analytikerne hadde ventet 8,75 dollar per aksje.

Apples største produkt, iPhone, står for nærmere halvparten av omsetningen: Økningen er 56 prosent i omsetning til 17,1 milliarder dollar og 58 prosent i volum til 26,9 millioner enheter.

Det nest største produktet er iPad: opp 9 prosent i omsetning til 7,51 milliarder dollar, og opp 26 prosent i volum til 14,0 millioner enheter.

Omsetningen av pc-er (Mac) økte med 6 prosent til 6,62 milliarder dollar. Volumet økte med 1 prosent, til 4,92 millioner enheter.

Den fjerde største inntektsposten er «andre musikkrelaterte produkter og tjenester». Betegnelsen er misvisende: Den dekker ikke bare iTunes Store, men også App Store og iBookstore. Dette er Apples satsingsområde med nest raskest økning, bare slått av iPhone: Omsetningen er 2,30 milliarder dollar, 37 prosent mer enn for et år siden.

Det eneste som ikke øker hos Apple, utenom stasjonære Mac, er mediespilleren iPod. Omsetningen er ned 26 prosent til 820 millioner dollar, mens volumet er ned 19 prosent til 5,34 millioner enheter. Målt i volum er iPod fortsatt Apples tredje største produkt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra