Apple-sjef Tim Cook med iPad mini, fra lanseringen i fjor høst. Billigbrettet førte til at snittprisen for iPad falt med nærmere 18 prosent. Tilsvarende kan en eventuell billigutgave av iPhone undergrave Apples omsetning på sikt. (Bilde: Kevork Djansezian/Getty Images/All Over Press)

Apples «rekordtall» bekymrer

Sviktende marginer undergraver utsikter til videre vekst.

Apple satte to nye rekorder i julekvartalet 2012, viser tall som selskapet offentliggjorde i går kveld. Rekordene gjelder antall solgte iPhone i ett kvartal, samt antall solgt iPad.

Haken er at analytikerne hadde ventet enda større salg. Det faktum at omsetningen økte med 17,7 prosent fra julekvartalet 2011, til 54,5 milliarder dollar, mens nettoresultatet sto stille på 13,1 milliarder dollar, forferdet mange.

Aksjen falt med nesten 10 prosent da tallene ble kjent. Selskapets markedsverdi ble redusert med 50 milliarder dollar, til rundt 437 milliarder dollar, knapt 20 milliarder mer enn Exxon Mobil.

Apple gjorde et eksperiment i julekvartalet: De lanserte en rimelig utgave av nettbrettet, kalt iPad mini, med 7,9 tommers skjerm og vesentlig redusert pris. Selskapet forteller ikke hvordan nettbrettsalget fordeler seg på standard- og miniutgaven av iPad. Men tallet røper at de 22,9 millioner iPad som ble solgt i julekvartalet i år, ga en omsetning på 30,7 milliarder dollar, mens de 15,4 millioner iPad som ble solgt i julekvartalet 2011 innbrakte 23,9 milliarder dollar. Det innebærer at gjennomsnittsprisen for en iPad har falt med 17,8 prosent, fra 568 dollar til 467 dollar.

Med utgangspunkt i dette eksperimentet er det forståelig at Apple nøler med å lansere en tilsvarende rimelig utgave av iPhone. Risikoen er langt større enn med iPad, siden iPhone står for over 56 prosent av selskapets omsetning i julekvartalet, mot i underkant av 20 prosent for iPad. Snittprisen per solgte iPhone var omtrent i uendret i julekvartalet, 642 dollar mot 647 dollar for et år siden.

Det knytter seg også en annen bekymring til iPhone-tallene. Hittil har en ny iPhone gjerne utløst salgsvekst i overkant av markedsveksten. Slik er det ikke nå. Veksten – 28 prosent i omsetning, til 30,7 milliarder dollar, og 29 prosent i volum til 47,8 millioner enheter – er i takt med markedsutviklingen for smartmobiler.

Forskyvningen av forbrukernes fokus fra pc til nettbrett rammer også Apple. For et år siden sto Mac for 14 prosent av Apples omsetning. Andelen er nå 10 prosent. Fra i fjor faller omsetningen med over en milliard dollar, fra 6,60 milliarder dollar til 5,52 milliarder, en nedgang på 16,4 prosent. I volum er nedgangen 22 prosent, fra 5,2 millioner til 4,1 millioner enheter. Det er de rimeligste Mac-ene det går utover: Snittprisen er opp 7,1 prosent til 1 359 dollar.

Apple hadde varslet at produksjonen i julesesongen ikke ville være så effektiv som tidligere. Tallene viser at mens omsetningen økte med 18 prosent, falt driftsresultatet med 1 prosent, til 17,2 milliarder dollar. Det tyder på at mindre vekst framover kan følges av økende driftsutgifter, med mindre selskaper greier å rydde opp. I en situasjon der kinesiske arbeidere krever høyere lønn og er mindre tilbøyelig til å finne seg i dårlige og helsefarlige arbeidsforhold – og Apple presses til å følge sine vedtatte etiske retningslinjer – peker også det mot varig svekkede marginer.

Til toppen