RESULTATERFINANS

Apples suksess presser ut konkurrentene

Apples iPod-salg går nå så bra at det skaper mangel på brikker for konkurrentene.

27. okt. 2005 - 08:49

Verdens nest største leverandør av bærbare musikkspillere, Creative Labs fra Singapore, har nettopp levert kvartalstall med 85 prosent fall i driftsresultat (til 700 000 dollar) trass i 33 prosent økning i omsetning (til 280 millioner dollar) sammenliknet med samme periode i fjor.

Creatives hovedkonkurrent er markedets ener, Apple, som har erobret verden med sine ulike modeller av iPod.

Creative oppgir to hovedproblemer i konkurransen med Apple: prispress og problemer med å få tak i flashminnebrikker.

Foran julesesongen er problemet med å få tak i tilstrekkelige mengder flashminnebrikker akutt. Creative mener at en avtale mellom Apple og storprodusenten Samsung favoriserer Apple på bekostning av alle andre leverandører.

– Mange kinesiske leverandører har gitt seg de siste seks månedene, og andre asiatiske produsenter er også i ferd med å trekke seg fordi det er svært vanskelig å stå i mot denne formen for press, sa Creatives toppsjef Sim Wong Hoo i en konferansesamtale med analytikere.

Pioneren blant MP3-spillere, japanske Rio, gikk nylig konkurs.

Problemet er den minste iPod-modellen, Nano, som bruker NAND flashminne i stedet for harddisk. Ifølge analyseselskapet iSuppli har selger Samsung minnekomponentene til iPod Nano i en pakke på 2 GB for 54 dollar. Det skal innebære en vesentlig rabatt.

iSuppli anslår at Apple kan stå for opptil 40 prosent av Samsungs samlede flashminneproduksjon i annet halvår i år. Det betyr at konkurrentene må slåss om resten, til betydelige høyere pris enn det Apple betaler, og likevel ikke få nok brikker.

– Apple har radikalt endret dynamikken i både minnemarkedet og MP3-spillermarkedet, sier Chris Crotty i iSuppli til Financial Times.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra