År 2000 bremser SAP

År 2000-problemet har vært en rakettmotor i ryggen for SAP, men nå har reversen slått inn og bremser salget av de tunge økonomisystemene ut året.

Som tidligere varslet, ble fjerde kvartal en alvorlig skuffelse for SAP. Resultatet falt med 15 prosent i forhold til fjerde kvartal i fjor, noe som trekker ned resultatet for hele 1998 til en beskjeden 15 prosents vekst i forhold til 1997.

SAP tjente 3,1 milliarder kroner i fjerde kvartal.

Omsetningen stiger likevel pent til 37,3 milliarder kroner, en vekst på 41 prosent fra fjerde kvartal 1997 til fjerde kvartal '98. Så sent som i oktober sa SAP at selskapets fortjeneste i 1998 vil øke med 30 til 35 prosent i forhold til 1997.

SAP, Oracle, Baan og Peoplesoft er de fire ledende leverandørene av avanserte økonomi- og produksjonsstyringssystemer (ERP). Salget av slike systemer har fått ekstra fart de siste årene fordi mange bedrifter har ryddet opp og kjøpt nye IT-systemer som takler år 2000-skiftet.

- Her i Norge var 1998 et investeringsår for SAP fordi vi økte staben fra 30 til 80 ansatte, sier Anne Kristin Mehlum, markedssjef hos SAP Norge.

- Vi budsjetterte derfor med nullvekst og landet der vi forventet. I 1999 skal vi derimot vokse med 50 prosent, sier hun.

Men nå bremser år 2000-problemet SAP i stedet for å gi selskapet ny fart. Amerikanske analytikere mener at de store bedriftene som ikke har rukket å komme i gang med sine SAP-prosjekter ikke vil rekke å bli ferdige før årtusenskiftet og må derfor vente. Dette vil bremse opp SAPs salg betraktelig i resten av året, uttalte tyske og amerikanske finansanalytikere til amerikansk presse 6. januar.

Til tross for år 2000-problemet forventer SAP at salget vil øke med 20 til 25 prosent og at fortjenesten vil øke med 25 til 30 prosent i 1999. SAP er blitt for stor til å vokse med 60 prosent i året slik man har gjort tidligere, sier Henning Kagermann, en av selskapets to styreformenn.

Det er dessuten en generell holdning i bransjen at etter hvert som de fleste større selskaper har kjøpt ERP-systemer, må SAP og de andre store leverandørene skalére ned og forenkle sine løsninger for å selge til de mellomstore kundene. Blant andre vil SAP møte norske Agresso, som er blitt en europeisk leverandør til mellomstore bedrifter.

Dette betyr lavere priser og tøffere konkurranse fra langt flere konkurrenter som selger i dette markedet i dag.

SAP og flere av deres store konkurrenter forsøker også å trenge inn i nye markeder, blant annet salg- og kundestøtte.

Til toppen