JUSS OG SAMFUNN

Arbeiderbladet endelig på web

Det var en sliten, men fornøyd webansvarlig Kari Einertsen som kom på jobb mandag ettermiddag. Dagsavisen Arbeiderbladet var endelig kommet på plass søndag etter at overgangen fra papir til web ikke hadde gått helt smertefritt.

Herman Berg
16. sep. 1997 - 12:49

Noen minutter etter klokken 12 søndag 14. september publiserte Dagsavisen Arbeiderbladet, som den første i landet, hele papirutgaven i digital form. Før 14. oktober kan både abonnenter og ikke-abonnenter surfe innom avisen som minimum blir oppdatert én gang om dagen (klokken 07:00 om morgenen).

Etter den tid ville det eksistere to versjoner, en PR-versjon og en full versjon eksklusiv for abonnentene. Prisen på et webabonnement er 960 kroner i året. Dagsavisen har ikke satt opp noe mål for mange abonnenter de på sikt skal ha på nett.

Allerede mandag kveld fikk Dagsavisen.no sin ilddåp gjennom kontinuerlig oppfølging av stortingsvalget. I motsetning til konkurrenten Aftenposten, fungerte dekningen brukbart.

Administrativ redaktør og webansvarlig Kari Einertsen var vaktsjef da hun gikk på jobb mandag ettermiddag. Hun forteller om en slitsom søndag, hvor ikke alle ansatte var forberedt på den nye digitale hverdagen som skulle inntreffe etter kirketid, én uke forsinket.

- Vi brukte tid på å rette opp en del feil søndag morgen. Ikke alle våre redigerer på desken var godt nok drillet på merking av innhold. Dermed ble det en del ekstraarbeid, sier Einertsen som forteller at de også hadde problemer med en del feil bilder som ble lagt ut.

For den som kom på jobb mandag morgen og slo opp på Dagsavisen Arbeiderbladet med en Netscape-nettleser, ville man oppdage at teksten druknet litt i venstre margen og at noen av kodene var synlige for alle og enhver. Ifølge Einertsen var ikke alle bilder og illustrasjoner på plass på mandag heller.

- Men jeg er veldig stolt av produktet vårt. Vi har prøvd å få til en skikkelig avis på nett, sier hun til digi.no.

Dagsavisen inneholder både nyheter, politikk og debatt, kultur og ungdomsstoff ("Inne og ute" - delvis levert av samarbeidspartner Origo) og Youngstorgets Basar. Strukturen er noe vanskelig og tung å navigere i. Men Einertsen har fått garantier for at den ikke skal være for tung for brukere med trege linjer og vanlig modemer.

- Avisen er også beregnet på folk som er ute og reiser mye og bare har med seg en lap-top. Det er meningen at den skal fungere bra for alle, sier hun.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.