Arbeidsgivere gjør seg lekre for å lokke søkere

Og for å vise hvor grenseløst attraktiv en arbeidsgiver kan være, er en stillingsannonse på Internett tingen. En annonse - uten begrensninger - der bedriften kan profilere seg selv så mye den vil. Dette mener FINN jobb.

Mange bedrifter sliter med å rekruttere nye medarbeidere, og det er ikke alltid like lett å få folk til å søke på ledige stillinger. Nettrekruttererne har lenge planlagt å tilby annonsørene såkalte multimedia-annonser.

Både Schibsteds FINN jobb og Monster-eide Jobline deler denne tanken.
I dag hevder FINN jobb i en pressemelding at informasjonsmengde og -dybde ennå ikke er fullt utnyttet ved stillingsannonsering på nett.


- Fremtidens stillingsannonser gir unike muligheter for arbeidsgivere når det gjelder profilering av bedriften. Med økt bredbåndskapasitet vil en stillingsannonse på Internett kunne inneholde ubegrenset og verdiøkende informasjon, både for arbeidsgiver og kandidater. Man kan med andre ord gjøre det stort selv om man er liten. Det ligger ingen begrensninger i formatet, skriver rekrutteringstjenesten.

Eksempelvis har en tidligere lite profilert bedrift i det han blir søkt opp, muligheten til å vise frem sin særegenhet og oppnå full oppmerksomhet fra spesielt interesserte kandidater. Bedriften kan vise frem sine lokaler i form av en virtuell rundtur, bilde av kontorplassen til vedkommende som man søker etter, bilder fra siste firmatur eller merittlista til bedriftsidrettslaget, film med presentasjon av prosjekter, kunder eller sjefen, kart med bedriftens beliggenhet i forhold til offentlig kommunikasjon eller barnehager og så videre. Mulighetene er uendelige.

FINN jobb tror at merkevarebygging av bedriften som arbeidsplass, eller "Employer Branding" som det heter på engelsk, vil bli et stadig viktigere virkemiddel i kampen om de gode hodene.

Direktør Morten Norder har ved flere anledninger hevdet at tilgangen på velutdannede kandidater synker med 15 prosent hvert år i årene som kommer.

Lrurer du på hvorfor? Svaret får du her: FINN jobb i siget

Ifølge pressemeldingen viser det seg dessuten at "generasjon X" ikke er fornøyd med en hvilken som helst jobb. Like viktig som selve jobben er hvem man jobber for, hvilket verdisyn bedriften har, hvilken ledelses- og organsisjonskultur som råder der, eller hvor kunnskapsrike og inspirerende kollegene er. Listen over hvilke kriterier som må tilfredsstilles for at en arbeidsgiver skal være attraktiv varierer i de ulike målgruppene, men blir stadig lengre, hevder selskapet.

Til toppen