Arge avis-konkurrenter i jobb-samarbeid på nett

Den danske Orkla-avisen Berlingske Tidende selger halvparten av sin nettsatsing, Jobzonen.dk, til konkurrenten Jyllands-Posten. Sammen skal de utvikle et felles nettsted for stillingsannonser.

Det er flere konsolideringer innen stillings- og rekrutteringsbransjen på Internett. Nå går to av Danmarks største avishus sammen om en storoffensiv på nett.

Berlingske Tidende skriver at Berlingske Officin og Jyllands-Posten har levert en søknad til det danske konkurransetilsynet der de ber om å få opprette et felles selskap, Jobzonen AS, som skal overta jobbsøktjenesten Jobzonen.dk.

- Sammen er vi vesentlig bedre enn hver for oss. Vi skal nå ta opp kampen mot StepStone, Monster, og en rekke andre aktører, sier Torsten Bjerre Rasmussen, direktør for elektroniske medier hos Jyllands-Posten, til BT.

Avisen skriver at JP i praksis har kjøpt seg inn i Berlingskes nettjeneste.

Lasse Bolander, direktør for Metropol Online (Berlingske-selskapet som i dag står som eier av Jobzonen.dk), sier det er nødvendig å satse stort dersom de skal lykkes. De vil utvikle forretningsområder de tidligere ikke har kunnet satse på, slik som CV-baser og bredbåndstjenester.

Det siste er for å la bedrifter sette inn videosnutter i stedet for vanlige, tekstbaserte stillingsannonser.

Partene ser samarbeidet som en perfekt match som kan danne grunnlag for en sterk, landsdekkende tjeneste. Samtidig understreker de at de trykte avisene fremdeles skal konkurrere mot hverandre, og at samarbeidet i første omgang kun dreier seg om stillingsannonser på Internett.

- Dersom samarbeidet fungerer, vil vi også se på mulighetene for samarbeid om andre nett-tjenester etter hvert, sier Rasmussen til BT.

Til toppen