ARM Cortex-R52 er laget spesielt for selvkjørende biler og andre bruksområder hvor høy sikkerhet og rask responstid er viktig. (Foto: ARM)

ARMs nye prosessor skal gjøre selvkjørende biler enda sikrere

Cortex-R52 vil også kunne brukes innenfor industri og helse.

Det britiske selskapet ARM, som nylig ble solgt til japanske Softbank for 31 milliarder dollar, er mest kjent for å stå bak prosessorarkitekturen som brukes de fleste mobiltelefoner. Men selskapet prøver også å posisjonere seg innenfor databrikker til «tingenes internett».

Nå har selskapet annonsert en ny prosessor beregnet på selvkjørende biler. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Nye ARM Cortex-R52 er en prosessor spesielt designet for å fungere som en del av styringssystemet til selvkjørende biler, samt roboter innenfor medisin og industri. Det er snakk om en såkalt «sanntids» prosessor, det vil si at det er fokus på lynrask responstid og høy grad av sikkerhet. Prosessoren følger kravene som er definert i ISO 26262 ASIL D og IEC 61508 SIL 3 – som ifølge ARM er de strengeste sikkerhetsstandardene som brukes innenfor bilbransjen og i industrien.

Første prosessor med ny arkitektur

ARM Cortex-R52 er basert på ARMv8-R-arkitekturen, som ble introdusert i 2013. Arkitekturen for sanntids-prosessorer er nå ifølge AnandTech videreutviklet.

– Cortex-R52 er den første prosessoren som er bygget på ARMv8-R-arkitekturen, og ble designet fra bunnen opp med tanke på funksjonell sikkerhet, sier daglig leder i ARMs CPU-avdeling, James McNiven, i pressemeldingen.

Blokkdiagram for ARM Cortex-R52.
Blokkdiagram for ARM Cortex-R52. Foto: ARM

ARM produserer ikke prosessorer selv, men står kun for design. Selskapet opplyser at de har inngått en avtale med STMicroelectronics, som er den første samarbeidspartneren som har lisensiert prosessoren for å produsere systembrikker (SoC – system on a chip) for bilindustrien.

Isolerer kritisk programkode

Selvkjørende biler er utstyrt med et stort antall sensorer og systemer som skal reagere lynraskt. Små forsinkelser – for eksempel før bilen bremser – kan være fatalt. 

Cortex-R52 har ifølge ARM maskinvarebasert separasjon av programvareoppgaver, slik at programkode som er kritisk for sikkerheten er isolert fra annen kode. Maskinvaren vil styres av en programvarebasert hypervisor som fungerer som et slags trafikkpoliti. Takket være robust separasjon av de ulike delene av programkoden vil man kunne redusere mengden kode som vil måtte sikkerhetssertifiseres. Det skal gjøre utvikling og vedlikehold raskere, ifølge ARM.

(Artikkelen fortsetter under)

Foto: ARM

Viktig marked for ARM

Store bilprodusenter som Ford, BMW og Volvo jobber med å utvikle selvkjørende biler, og ifølge Financial Times har ARM vært i kontakt med alle disse.

– Vi har vært i diskusjoner med alle disse om hvordan vi kan hjelpe dem. Det er grunnen til at vi i det hele tatt utviklet prosessoren, sier Richard York i ARM til Financial Times. Han er markedsdirektør for prosessorer i «embedded»-markedet.

Han forteller til avisen at moderne biler har rundt 70 små innebygde datamaskiner som kontrollerer alt fra motor til dørlåser og bremser. Det benyttes rundt 100 millioner linjer programkode, mot bare 145 000 linjer i datamaskinene ombord i Apollo 11, som sendte de første menneskene til månen.

– Ingen andre har prøvd å holde alle disse små bitene av programkode separat, og sørge for at du kan se når noe går galt. Prosessoren hjelper til med å detektere og administrere feil i sanntid, sier York.

Overraskende samarbeid:
Intel skal produsere ARM-baserte prosessorer »

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen