Eksterne artikler lastes inn mye raskere og fremstår som mye mer attraktive. (Bilde: Facebook)
Det kan bakes inn interaktivt innhold som kart. (Bilde: Facebook)

sosiale medier

– Artiklene laster inn ti ganger raskere

Nå gjør Facebook eksternt innhold langt penere.

Verdens største sosiale nettverk er blitt en svært viktig leverandør av trafikk - og inntekter - til nyhetsmedier verden over. Å dele artikler på Facebook er blitt en essensiell del av publiseringshverdagen for mange. 

Ikke minst er mobile plattformer blitt meget relevante, men det er en opplevelse som ikke alltid er like brukervennlig i praksis. 

Når man befinner seg i Facebook-appen på en smartmobil, og klikker seg inn på en ekstern artikkel, åpnes den stort sett i appens interne nettleser, noe som gjerne er tregt og lite effektivt. 

Nå skal dette endres, og det er faktisk en ganske betydelig forbedring av bruksopplevelsen, samtidig som leverandører av innhold får eksponert sakene sine på en mye mer spennende måte.

Kun på iOS foreløpig

Facebook ruller det nye formatet, kalt Instant Articles, i dag. Det er foreløpig begrenset til en rekke profilerte medier og tilgjengelig kun på iOS. 

Ifølge Facebook bruker artikler som åpnes i den innebygde nettleseren i snitt åtte sekunder for å lastes inn, noe som er den tregeste typen innhold på det sosiale nettverket.

Les også: Foreslår norsk Facebook- og Google-skatt.

Artikler vist gjennom den nye løsningen skal laste inn opptil ti ganger raskere. Det merkes. Dessuten er presentasjonen langt mer elegant. I stedet for å bare vise mobilsidene til det gitte nettstedet, er Facebook-versjonen i et rikt format, med støtte for bilder som kan zoomes inn, lyd og video som kan bakes rett inn, samt like- og kommentarmuligheter for individuelle elementer som enkeltbilder i saken. 

Per i dag er det utvalgte enkeltartikler fra kilder som National Geographic, New York Times, The Guardian og andre ressurssterke mediehus som vises på denne måten.

Det kan bakes inn interaktivt innhold som kart.
Det kan bakes inn interaktivt innhold som kart. Bilde: Facebook
 

Utgiverne skal ha full kontroll på utformingen av artiklene, og de mest brukte statistikksystemene støttes for å gi oversikt over trafikken. 

Utgiverne kan også legge inn annonser i det nye formatet, og beholde 100 prosent av inntektene hvis de selger annonsene selv, eller overlate jobben til Facebook og beholde 70 prosent.

Hastighet er det viktigste

Tidlig i 2014 lanserte Facebook appen Paper, som presenterte nyhetsfeeden på en rikere og mer visuell måte. Den ble aldri noen stor suksess, men gav Facebook mye innsikt i hvordan brukere opplever denne type innhold. Denne lærdommen har Facebook tatt med seg i utviklingen av den nye tjenesten - selv om Paper fortsatt vil støttes, ifølge TechCrunch

Hastighet skal ha vært den viktigste grunnen til at Instant Articles ble utviklet, brukere som sitter og venter på at innhold skal laste inn kan begynne å kjede seg og forlate Facebook. Dette prøver nettverket selvsagt å unngå. 

Samtidig skal tjenesten hele tiden ha blitt designet for å tilfredsstille innholdsleverandører, og laget på deres premisser. 

Spørsmålet blir selvsagt om Instant Articles virkelig vil la mediehusene nå nye lesere, samtidig som Facebook ivaretar sine besøkende, eller om det bare forblir et interessant eksperiment. 

Les også: Facebook nedprioriterer bedrifter.

Til toppen