BEDRIFTSTEKNOLOGI

Asiatere danker ut Nokia i mobilkamera-racet

Markedet for mobiltelefoner med innebygget digitalkamera er spådd en rask vekst, og nå kommer tall som bekrefter optimismen. Men Nokia må få opp farten.

4. nov. 2002 - 10:16


Les også:

Strategy AnalyticsThe Mercury NewsReuters


Omtrent 9,5 millioner mobiltelefoner med tilkoblingsmulighet for digitalt kamera ble solgt i verden i årets ni første måneder. Det største markedet finner en naturligvis i iMode-landet Japan, som tok unna 97 prosent (7,9 millioner enheter) av alle kameramobiler i den sørøstasiatiske regionen i perioden.

Og det er en japansk produsent, Sharp, som selger flest kameramobiler. Selskapet er ikke en gang blant verdens ti største mobiltelefonprodusenter, men har nå funnet en nisje der de banker konkurrentene skikkelig.

Sharp solgte tre millioner kameramobiler i årets tre første kvartaler.

Markedsleder Nokia, som har 37 prosent av mobilmarkedet, lot med andre ord konkurrentene selge millioner av kameramobiler før selskapet selv lanserte sin første bildetelefon i sommer.

Ifølge det amerikanske analysefirmaet Strategy Analytics vokste markedet for mobile kameratelefoner svært raskt fra andre kvartal til tredje kvartal - opp fra 3,2 millioner solgte enheter til 4,6 millioner enheter. Veksten ventes å fortsette eksponentielt ettersom kameramobiler fremdeles utgjør en forsvinnende liten del av det totale mobilmarkedet: Nokia anslår at det blir solgt 400 millioner mobiltelefoner totalt i år, mens rivalene Motorola og Sony Ericsson har nedjustert sine prognoser til 390 millioner enheter i år.

Sharps hardeste konkurrenter i kameramobil-markedet oppgis å være japanske NEC og Matsushitas forbrukerelektronikk-merke Panasonic. Dernest følger Toshiba, Casio og sørkoreanske Samsung Electronics.

Nokia solgte anslagsvis 220.000 kameramobiler i tredje kvartal, ifølge Strategy Analytics.

Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.