Ask/Proxima snubler, varsler svake tall

Den norske prosjektør-produsenten Ask/Proxima har blitt to måneder forsinket i produksjonen av sine nyeste fremvisere og ligger nå en generasjon bak sine konkurrenter.

Suksesshistorien Ask/Proxima sliter plutselig i motbakke. I den tette internasjonale konkurransen har det vanligvis ledende selskapet snublet og ligger nå bak hovedfeltet.

Ask/Proxima gir skylden på oppstarten av nye produksjonslokaler i Fredrikstad. Forsinkelser her har ført til at selskapet først nå starter opp produksjonen av sine nyeste og minste prosjektører C1 og C5. Dermed er selskapet forsinket to måneder.

- Dette innebærer at leveransene av de nye produktene får liten effekt på omsetningen i andre kvartal, sier selskapet i børsmeldingen.

Samtidig skrev digi.no i forrige uke at de viktigste konkurrentene forbereder en ny generasjon prosjektører som veier rundt to kilo, halvparten av hva C1 og C5 veier. I tillegg til de vanlige konkurrentene lover Compaq å lansere en 1,9 kilo tung fremviser allerede i juli. (Se tidligere saker under artikkelen)

- Denne forsinkelsen er svært alvorlig for Ask/Proxima. Nå ligger de en generasjon bak konkurrentene, sier analytiker Didrik Kjeldahl i Fondsfinans til digi.no. Kjeldahl, som følger Ask/Proxima tett, mener Ask har bygd seg opp på å være flinke med timing og få ut nye produkter markedet svært raskt. Tidligere har Ask vært raske fordi de var små, når man blir større er dette vanskeligere.

- Når det kommer nye komponenter, må du få ut produktene fort. De høye marginene får du bare de første månedene, sier Kjeldahl.

Fondsfinans-analytikeren er ikke overrasket over Ask-varselet.

- Det har gått rykter om en større nedskrivning av varelager, forteller Kjeldahl.

Et ytterligere tap for Ask er at konkurrenten InFocus nylig inngikk en avtale med Toshiba om at den store leverandøren av bærbare PC-er skal selge InFocus-apparater med Toshiba-logo. Dermed har begge de to store bærbare PC-leverandørene sikret seg små, lette prosjektører.

- Infocus har slitt med marginene, men er nå bedre forberedt på et marked med større volum og større marginpress, sier Kjeldahl.

- Vi har produsert i C1 og C5 i noen uker, sier Tore Valderhaug, finansdirektør i Ask/Proxima til digi.no. Han mener det ikke er så alvorlig for selskapet, men vil ikke kommentere når Ask/Proxima kan komme med noen to kilos produkt som matcher konkurrentene.

I USA i dag inngikk Proxima en avtale som senere kan føre til en leveranse 10.000 prosjektører til amerikanske kinoer. I et prøveprosjekt med 80 kinoer skal kinoreklamekjeden NCN montere prosjektører koblet til kraftige telelinjer. Med dette utstyret kan NCN vise fersk, lokalt tilpasset reklame i hver kino - Hittil har reklamefilm måtte produserer og distribueres, noe som har vært dyrt og tatt lang tid, sier Valderhaug.

Til toppen