ASK / Proxima tar markedsandeler

Proxima økte sine markedsandeler i USA i andre kvartal, blant annet på bekostning av In Focus.

Noe av det mer imponerende ved selskapets drift i andre kvartal er at markedsandelene i USA øker for Proxima. Dette går åpenbart mer utover de japanske aktørene enn In Focus, men også In Focus mister andeler til Proxima.

- De har tatt noe av oss også, sier Mike Yonker i In Focus til digi.no, han mener likevel at det først og fremst er de japanske aktørene som har fått svi. In Focus sa ved fremleggelsen av resultatet i forrige uke at selskapet hadde tatt markedsandeler "across the board" i andre kvartal.

Tall som ble lagt frem på presentasjonen hos ASK tilsier at Proxima har økt sine markedsandeler i begge de to store distribusjonskanalene den siste tiden. Helt konkret har markedsforholdet gått fra henholdsvis 30,4 prosent (proxima) og 52,8 prosent (In Focus) i PC-kanalen i april til 33 og 44 prosent i mai. I AV-kanalen har Proxima økt fra 12 prosent til 20-21 prosent i perioden desember til mai, mens In Focus har falt fra 27 til 24 prosent. Tallene har ASK hentet fra Pacific Media.

Under en presentasjon forrige uke hevdet administrerende direktør John Harker i In Focus at han hadde en markedsandel på 25 prosent i denne kanalen. Finansdirektør Mike Yonker sier nå til digi.no at dette tallet er basert på selskapets egne beregninger ut fra hva de vet om omsetningen i juni måned.

Ole J. Fredriksen sa under en presentasjon onsdag at han forventer et prisfall på 20 - 25 prosent i 1998 - året sett under ett. Dette kombinert med en markedsvekst på 35 prosent gir en ventet nettovekst på 10-15 prosent i USA. For det europeiske markedet venter ikke Fredriksen det samme prispresset og mener derfor at nettoveksten vil ligge mellom 15 og 20 prosent for året under ett.

Til toppen