Ask venter på Compaq

Ask Proxima, den norske produsenten av LCD-prosjektører, gleder seg over at Compaq og flere andre store dataleverandører trolig blir konkurrenter i løpet av året.

Ask Proxima møtte forventningene da de onsdag morgen la frem resultatet for 1998. Usikkerheten er imidlertid stor med hensyn til hva det kommende året vil bringe - nye, store konkurrenter kommer ventelig på banen, og valuta-svingninger bidrar til å gjøre bildet enda mer uoversiktlig.

Hva så med tallene?

Ask Proximas omsetning steg til 525 millioner kroner som ga en fortjeneste på 53, 5 millioner kroner i fjerde kvartal i fjor. Dette er en vekst på henholdsvis 116 og 11,7 prosent sammenliknet med fjerde kvartal i 1997. Den høye veksten i omsetning skyldes Proxima-oppkjøpet, men Proxima-delen i USA gikk bare så vidt i pluss i fjor.

Resultatet i fjerde kvartal er noe trukket ned av en sterkere yen-kurs fordi Ask Proxima kjøper LCD-komponentene som lager selve bildet fra Japan. Bildemotoren, som den kalles, står for en tredjedel av prislappen på en prosjektør.

Oppkjøpet av Proxima har gjort Fredrikstad-baserte Ask til verdens nest største prosjektør-leverandør og med en omsetning i 1998 på over halvannen milliarder kroner begynner de å nærme seg Infocus.

Under offentliggjøringen av resultatet for 1998 og fjerde kvartal fortalte Ole Jørgen Fredriksen, administrerende direktør i ASK Proxima, at 1999 blir et år med store endringer og en større usikkerhet enn tidligere.

- I løpet av andre kvartal vil en stor dataleverandør starte salget av LCD-prosjektører. Vi ser ikke dette som en trussel - LCD-prosjektører er fremdeles lite brukt og en stor dataleverandør vil gi oss drahjelp, uttaler Fredriksen.

På spørsmål fra digi.no om hvem leverandøren er, sier Fredriksen at han tror flere PC-leverandører vil lansere prosjektører i løpet av året. Han vil verken bekrefte eller avkrefte at Compaq er en av dem.

- Se på hvem som er store på bærbare datamaskiner. Disse leverandørene har mye å tjene på å selge maskiner og prosjektører sammen. Når først én starter, må de andre følge etter, sier Fredriksen til digi.no.

Fredriksen sier han ikke er redd Compaq eller andre store aktører.

- Compaq må kjøpe komponenter fra samme leverandører som oss, sier han. Vi bygger derfor ut en ny produksjonslinje i Fredrikstad og mener vi skal kunne holde en ti prosents margin i årene fremover.

Likvel er det ikke til å komme ifra at snittprisene på prosjektører faller sakte, men sikkert. Dette skyldes primært at salget av billige prosjektører med en vekt på under fem kilo vokser raskt. I tillegg faller prisene på bildemotorene.

Denne markedsutviklingen har Ask tatt tak i gjennom oppkjøpet av Proxima.

- Innen sommeren er vi ferdig med å integrere de to organisasjonene. Til neste år skal vi samordne produksjonen. I dag har vi overlappende produkter, noe vi skal løse ved at Ask i fremtiden vil lage de mest avanserte prosjektørene, mens Proxima i USA skal stå for volumproduksjonen av billigere modeller, sier Fredriksen til digi.no.

Meningen er at alle produkter skal selges under Proxima-navnet i USA og som Ask-produkter i resten av verden. Gjennom Proxima fremstår Ask som et amerikansk selskap, noe som er nødvendig for å lykkes i USA, mener Fredriksen.

At amerikanske kunder er skeptiske til å kjøpe IT-produkter fra ikke-amerikanske selskaper har mange norske IT-selskaper fått erfare. En rekke selskaper flytter derfor hovedkontoret til USA for å få amerikansk adresse, men opprettholder samtidig utvikling og Europa-hovedkontor i Norge.

Til toppen