Ask venter større marked og flere konkurrenter

Den norske prosjektør-produsenten Ask/Proxima forbereder seg på at prosjektør-markedet tar av. Dette betyr høyere salg og lavere marginer. Blant annet blir Compaq en konkurrent til høsten.

Den Fredrikstad-baserte prosjektør-produsenten Ask/Proxima holder koken og vokser pent i tøff konkurranse. Selskapet solgte LCD-prosjektører for 524 millioner kroner i årets tre først måneder, en vekst på hele 193 prosent fra første kvartal i fjor.

Men den gangen var Ask et nisjeselskap som produserte de dyreste og mest lønnsomme prosjektørene. Ask kjøpte i fjor sin amerikanske konkurrent Proxima for å bli et massemarked-selskap. Dette er forklaringen administrerende direktør Ole Jørgen Fredriksen gir digi.no på at fortjenesten i selskapet bare økte med 17 prosent til 41,1 millioner. Marginen på 7,8 prosent er dessuten høyere enn hva for eksempel markedslederen In Focus klarte, påpeker Fredriksen. (Se peker i høyre marg til Infocus-resultatene.)

Den lavere marginen skyldes også at Ask betaler på det store lånet de tok opp for å kjøpe Proxima.

Ask/Proxima er foreløpig nummer to i det internasjonale prosjektør-markedet og forbereder seg på at markedet skal ta av. Etter hvert som prisene på de dyre prosjektørene har kommet ned i pris, mener analytikere at det ligger an til en eksplosjon i salget når vanlige brukere oppdager fordelene med å ha en storskjerm på veggen.

I fjor ble det solgt 500.000 prosjektører på verdensbasis, mens det ble solgt 20 millioner bærebare maskiner.

- Bransjen tror at om noen år vil ti prosent av alle kjøpere av bærbar datamaskiner også kjøpe en prosjektor. Disse spådommene har fått Compaq til å planlegge en introduksjon av en prosjektor i tredje kvartal, de viste den frem for enkelte kunder på CeBit-messen i mars, forteller Fredriksen.

Fredriksen mener at Compaqs inntreden i markedet ikke er en trussel for Ask/Proxima - tvert i mot. Hvis Compaq lykkes vil flere store PC-produsenter kaste seg på toget og ønske å kjøpe Ask/Proxima-produkter de kan selge under sitt eget navn, sier Fredriksen.

I USA viser salget av prosjektorer til under 3.000 dollar (25.000 kroner) en sterk vekst. Dette salget går ikke gjennom de vanlige spesialforhandlerne, men som hyllevare hos dataforhandlere med svært effektiv distribusjon. For ytterligere å stå klar når salget tar av har Ask/Proxima lansert to nye prosjektører. C1 og C5 veier bare 3,7 kilo og vil i løpet av året falle ned til rundt 30.000 kroner her i Norge.

Ask/Proxima har dessuten fått laget en ny lyspære til sine prosjektører som gir full lysstyrke i ti år med vanlig bruk. Vanlige lyspærer svekkes raskt og koster ved bytte 5000 til 6000 kroner.

I tillegg til bedriftsmarkedet håper Ask og deres konkurrenter at de billige prosjektørene skal få privatkunder til å bruke kjøpe dem som hjemmekino-løsninger, men dette salget lar seg foreløpig vente på.

Til toppen