RESULTATERFINANS

ASK: Volum før marginer

ASK vil prioritere høyere markedsandeler fremfor marginer i det amerikanske markedet. På sikt er det meningen at Proxima i hovedsak skal distribuere ASKs produkter, men under Proximas merkenavn.

Jørgen Christiansen
9. mars 1998 - 15:29

På spørsmål om han er fornøyd med marginene i Proxima, svarer administrerende direktør Ole J. Fredriksen i ASK at det er avhengig av hvilket mål man har:

- Vi ønsker primært å fokusere på vekst. I det amerikanske markedet er man generelt meget fokusert på pris. Det er klart at så lenge vi er innenfor den pris-range som markedet vurderer så kan vi prioritere marginer.

Proxima har vært gjennom en større snuoperasjon det siste året. Denne hadde sin bakgrunn i at selskapet bommet på produktutviklingen i 1996 og gjorde situasjonen verre da de skulle ta igjen det tapte. Som en konsekvens ble antall ansatte redusert fra 500 til 250 ved at selskapet solgte sin produksjonskapasitet i Mexico. Senere er antall ansatte redusert til 200 personer.

I dag pakker Proxima først og fremst inn produkter fra andre produsenter, samtidig som det gir produktene ekstra funksjonalitet. Sanyo er hovedleverandøren til Proxima.

- Proxima har en binding til Sanyo i hvert fall i tre til seks måneder, forteller Fredriksen. Vårt siktemål er at ASK skal innta den samme posisjonen i USA som vi har i Europa. Proxima vil således selge stadig flere ASK-prosjektører. Det er mulig at Proxima som en "forsikring" vil source også andre produkter, sier Fredriksen.

Han forklarer at Proxima allerede er på god vei til å bli et rent marketing-selskap som legger til funksjonalitet i produktene og distribuerer og markedsfører dem.

Det legges opp til at ASK Inc. samordnes med Proxima Corp. i USA og at Proxima Europa samordnes med ASK.

Når selskapene er slått sammen vil kapasiteten innen teknologi og utvikling bli fordoblet i forhold til de ressursene ASK sitter på i dag. Det gir muligheten for kostnadsreduksjoner.

Samlet ser Fredriksen for seg synergigevinster på mellom to og fem prosent av omsetningen (cirka 1600 millioner norske kroner i 1997), tilsvarende 30 - 80 millioner norske kroner. Han vil ikke gi noe tidsperspektiv på når effekten kan tas ut.

I forbindelse med forliket (se relatert artikkel i margen til høyre) som Proxima inngikk med enkelte av sine aksjonærer 25. februar, har man sikret seg mot fremtidige søksmål. De aksjonærene som hadde saksøkt Proxima kan således ikke legge hindre i veien for fusjonen.

ASK mener at man har god nok produksjonskapasitet i Fredrikstad til at den økte omsetningen kan tas unna. Nybygget, som vil stå ferdig ved årsskiftet 1998/99, vil være tilstrekkelig til å ta unna veksten i 1999.

ASK regner med en årlig volumvekst globalt på 35 prosent, og ønsker å ta markedsandeler, noe som innebærer at selskapet ser for seg en volumvekst godt over 35 prosent i inneværende år.

Det fusjonerte selskapet vil være den nest største aktøren i markedet inneværende år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.