AST tror på faderhuset

Samsungs oppkjøp av hele AST varsler en tettere integrasjon av de to selskapenes IT-satsning, sier Lars Frydenlund i AST Norge.

Anbudet som Samsung lar levert levner ingen tvil om at den koreanske giganten kommer til å overta hele AST i løpet av mai. Samsung er et enormt konglomerat med et svært bredt engasjement. Det er delt opp i fem hovedavdelinger, hvorav Samsung Electronics Business Group med 19 milliarder dollar i omsetning i fjor (det er nesten seks ganger så mye som Microsoft) er kallet til å kjøpe AST.

– Samsung står for ypperlig ingeniørkunst og en høyt utviklet produksjon, sier Lars Frydenlund, adm.dir. i AST Norge. – Koreanerne satser på å beholde AST-merket, og selskapet AST skal fortsatt ha sitt hovedkontor i Irvine i California. AST og faderhuset skal nå samkjøres med tanke på produktutvikling, produksjon og kanaler til markedet.

De triste tallene fra siste kvartal og det varslede tapet av 1000 arbeidsplasser, har ikke fått AST til å endre strategi. Man skal fortsatt konsentrere seg om "business to business", selge utelukkende gjennom forhandlere, og sørge for å være tidlig ute med ny teknologi.

– Vi skal tilbake til lønnsomhet, og vi skal være mer lydhøre for brukernes ønsker, understreker Frydenlund.

AST selger bærbare (Ascentia), bordmaskiner (Bravo), og servere (Manhatten). En egen linje med bordmaskiner er viet detaljhandelen.

Til toppen