Asus' mini-pc fosser fram i Europa

De har nesten tredoblet salget, og erstatter Lenovo på listen over de fem største pc-leverandørene.

Både Gartner og IDC har levert sine anslag over pc-leveransene i tredje kvartal. De er enige om at den globale veksten er 15 prosent, til 80 millioner enheter, fra tredje kvartal i fjor.

Den store vinneren er den nye typen bærbare pc som Asus Eee var den første store eksponenten for. I «Emea» (Europa, Midtøsten og Afrika) vokste salget med 180 prosent, til 2,2 millioner enheter: Merkets markedsandel er mer enn doblet. Asus er Emeas fjerde største pc-leverandør, mens Lenovo ikke lenger er blant de fem største.

Asus Eee kombinerer lavpris med lav vekt, og har oppnådd stor popularitet i både forbrukermarkedet og visse deler av det profesjonelle markedet.

Gartner peker på at nå merker pc-markedet virkningene av finans- og kredittkrisen, særlig i det amerikanske bedriftsmarkedet. Veksten dabber også av i USAs hjemmemarkedet, og i Kina og Latin-Amerika.

Globalt sett er HP fortsatt på topp, med Dell, Acer, Lenovo og Toshiba på de følgende plassene. Lenovo hadde den svakeste veksten. Acer vokste med 47,3 prosent og ligger bare rundt 950 000 enheter etter Dell.

Det amerikanske markedet vokste med 4,6 prosent. Størst framgang hadde Apple, med 29,4 prosent: De befester sin tredje plass, men det er fortsatt langt igjen til Dell og HP. Dell greide så vidt å øke forspranget til HP.

I Emea er det store endringer. I tillegg til at Asus plutselig vokser forbi både Lenovo og Toshiba, har Acer kapret topplassen fra HP. Gartner konstaterer at HP var seint ute med å fange opp trenden mot billige bærbare pc-er. I fjerde kvartal ventes også Toshiba å utvide sitt assortiment til «mini-notebook»-segmentet, slik at Asus møter enda sterkere konkurranse.

Den kraftige veksten i leveransene i Emea – 26 prosent – er ikke til udelt glede for leverandørene. Det er de billigste modellene som selger best, og prisen på gjennomsnitts-pc-en faller raskt. Gartner ser for seg at denne tendensen vil fortsette.

I Asia og Stillehavet vokste pc-salget med 13 prosent, til 21,6 millioner enheter. Stasjonære økte med 0,8 prosent, bærbare med 44 prosent.

Veksten i Latin-Amerika var også klart lavere enn i Emea; 13 prosent til 7,3 millioner enheter. Også her øker andelen bærbare.

Bare det amerikanske markedet vokser mindre enn Japans 9,2 prosent, til 3,7 millioner enheter.

Her er utviklingen fordelt på merker, for henholdsvis hele verden og Emea:

    Les også:

Til toppen