IBMs globale datanett sørger for tele- og datatjenester til noen hundre større multinasjonale selskap, titusener av mellomstore bedrifter og over én million enbruker Internett-kunder i 59 land.
Salget har vært varslet lenge, og det var heller ingen overraskelse at AT&T var kjøperen. Samtidig som kjøpet signeres er det også klart for omfattende outsourcing-avtaler mellom de to selskapene. IBM skal kjøpe sine nettjenester fra AT&T, mens AT&T skal kjøpe applikasjoner og datastyring fra IBM.
Avtalene vil ifølge en pressemelding fra AT&T kunne bety 2,5 milliarder amerikanske dollar i ekstrainntekter for AT&T det første driftsåret.
Styreleder i AT&T, C. Michael Armstrong, sier at oppkjøpet betyr at AT&T kan gjøre enda mer for sine kunder.
Med på lasset følger 5.000 IBM-ansatte, som skal sørge for at infrastrukturen som knytter sammen over 1300 ulike noder og knutepunkt i 850 byer i 59 land, fungerer.
For AT&T betyr infrastrukturen også en betydelig styrking av selskapets fremtidsplaner - planer som i stor grad baserer seg på IP. Men det styrker også de IP-tjenestene som skal bygges ut etter at British Telecom og AT&T får etablert sitt joint venture, som ble lansert i juli i år.