BEDRIFTSTEKNOLOGI

AT&T svelger nytt kabelselskap

Hele 54 milliarder dollar - omlag 420 milliarder kroner - vil AT&T betale for kabel-TV-selskapet Media One. Med kjøpet vil AT&T utvide sitt eksisterende kabelnett til å dekke 26 millioner kunder. Målet er å tilby lokaltelefoni, Internett og kabel-TV over det nye nettet.

Frode Eriksen
23. apr. 1999 - 10:47

Budet har overrasket bransjen, for bare for få uker siden bød Comcast 48 milliarder dollar for MediaOne. Toppsjef i AT&T, C. Michael Armstrong, sier i en pressemelding at budet er bedre enn Comcasts og ikke ment som et fiendtlig bud.

AT&Ts største interesse for MediaOne er at selskapet er representert i en rekke av de største byene i USA, der AT&T i dag mangler egen infrastruktur. Kabelselskapet TCI - som AT&T kjøpte tidligere i vår - har i all hovedsak sin kundemasse i mer spredt bebygde (etter amerikansk målestokk, red. anm.) strøk i USA. AT&T ønsker å benytte kabel-TV-selskapenes infrastruktur til å tilby alle typer teletjenester fra lokaltelefoni til Internett og fremdeles kringkasting.

Ifølge The Wall Street Journal vil AT&T kunne øke sin dekning til 26,5 millioner kabel-TV-hjem om kjøpet av MediaOne går som forutsatt, men viktigere for selskapet er det at det får betydelig innpass i 18 av de 20 største markedene i USA, inkludert store befolkningssentra som Boston-området, Atlanta og Los Angeles.

MediaOne har så langt ikke kommentert tilbudet med den begrunnelse at det nettopp er avgitt. Comcast har ikke kommentert budet i hele tatt.

AT&T vil betale med aksjer og kontakter, mens Comcasts bud er i aksjer. MediaOne har en kapitalisert verdi på 46,3 milliarder dollar.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.