AT&T vil kjøpe T-Mobile USA

Gir én aktør 43 prosent av markedet. Motstanderne roper «monopol».

AT&T og Deutsche Telekom har inngått en avtale som innebærer at AT&T overtar den tyske teleoperatørens amerikanske datter T-Mobile USA.

Avtalen gjøres opp i en kombinasjon av kontanter og aksjer. Den er verdsatt til rundt 39 milliarder dollar.

For USA betyr avtalen at landets nest største (AT&T) og fjerde største mobiloperatører slår seg sammen. Det forente selskapet blir landets suverent største mobiloperatør, med nærmere 130 millioner abonnenter og 43 prosent av markedet.

AT&T sier de har gjort sin «hjemmelekse» i forhold til USAs konkurranselovgivning, og at de er forberedt på å bli bedt om å selge unna visse aktiva for å få avtalen godkjent. De regner med at denne prosessen kan ta opptil tolv måneder.

Toppsjef Randall Stephenson i AT&T sier at kjøpet kan utløse besparelser på over 40 milliarder dollar.

– Dette er en unik mulighet. Det er sjelden man har transaksjoner der synergiene er større enn kjøpesummen, sier han.

«Synergiene» innebærer sannsynligvis masseoppsigelser. AT&T teller i dag 267.000 ansatte. T-Mobile USA har rundt 38.000 ansatte.

Forbrukerorganisasjonen Public Knowledge sier det er «utenkelig» å la AT&T kjøpe T-Mobile USA.

– Mobilmarkedet, som i dag domineres av fire store selskaper, vil få bare tre på topp. Vi vet hva slike ordninger fører til: høyere pris, færre valgmuligheter, mindre fornyelse. Bare det at AT&T og T-Mobile kunne forestille seg en sammenslåing viser det desperate behov i USA for sterkere regler om nettnøytralitet og en konkurransepolitikk som tvinger dominerende bredbåndstilbydere å gjøre sine nettverk tilgjengelige for konkurrentene.

De to andre store amerikanske mobiloperatørene er Verizon på første plass, med i underkant av 90 millioner abonnenter, og Sprint Nextel på tredje, med i overkant av 60 millioner abonnenter. Sprint Nextel har de siste ukene selv hatt drøftinger med T-Mobile USA om en mulig sammenslåing.

I uttalelser fra Sprint Nextel heter det at de nå frykter et marked dominert av AT&T og Verizon, og at det vil bli stadig vanskeligere for dem å konkurrere.

Sprint Nextel har i dag langt dårligere lønnsomhet enn de to største, og, i motsetning til dem, kan de ikke tilby iPhone til sine abonnenter. De sier de vil uttrykke sine bekymringer overfor justisdepartementet i Washington og overfor USAs teletilsyn FCC (Federal Communications Commission).

Analytikere peker på at USAs myndigheter opplagt vil komme med innvendinger mot salget av T-Mobile USA til AT&T. Det vakte oppsikt i fjor da FCC i sin årsrapport for første gang ikke anførte i sin oppsummering at mobilmarkedet preges av sunn konkurranse. Siden salget innebærer overføringer av frekvenser, er FCCs godkjenning en betingelse for at det skal gå gjennom.

T-Mobile USA har vært en hodepine for Deutsche Telekom i mange år. Det ble opprettet i 2001 etter at Deutsche Telekom kjøpte daværende VoiceStream Wireless for 35 millioner dollar. Siden er det investert mange milliarder dollar for å bygge ut infrastruktur og tjenester, uten tilstrekkelig uttelling i abonnentvekst.

Til toppen