BEDRIFTSTEKNOLOGI

Autentisering myndighetenes største utfordring

Regjeringen ønsker å likestille elektroniske dokumenter og signaturer med de papirbaserte. Nå foreligger den første rapporten som kartlegger Norges vei mot en døgnåpen forvaltning.

31. mai 2000 - 12:32
Fellesforum for e-handelShahzad Ranaden første kartleggingsrapporten



Kartleggingen forutsetter en systematisk gjennomgang av eget lov- og regelverk. Prosjektledelsen vil deretter, i samarbeid med referansegruppen, analysere funnene med sikte på å verifisere problemstillinger og hvilke hensyn som ligger bak hindringene i regelverket. Dette vil gi grunnlag for modelløsninger som departementene kan bruke for å få til gode, ensartede og teknologinøytrale regler på sine områder.










Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA



Thomas MyhrHalvor OseidStatskonsult












  • Skriftlighet er en forutsetning for innsyn, for eksempel i det offentliges saksdokumenter.
  • Papir er et stabilt medium med meget gode lagringsegenskaper over tid. Ved at informasjonsinnholdet er fysisk/mekanisk knyttet sammen med lagringsmediet, papiret, sikrer man seg mot at ikke informasjonsinnholdet endres (dataintegritet). Skriftlig materiale kan oppbevares i flere hundre år. I den elektroniske verden kommer nye systemer og formater hele tiden. Dette betyr at man kan få problemer med å lese elektroniske dokumenter skrevet for 10-15 år siden, fordi formatet dokumentet er generert i ikke lengre er i bruk.
  • Tradisjonelle papirdokumenter har den egenskap at det eksisterer (vanligvis) kun ett unikt dokument, én original, som kun kan være på ett sted av gangen. Kopi av dokumentet vil tradisjonelt være omfattet av et generasjonstap, slik at det vil være mulig å skille original og kopi.
  • Gjennom lang tradisjon og særlige rettsregler som knytter virkninger til at et spesielt dokument er benyttet, har papirdokumentet fått en egenverdi ved at det fremstår som noe spesielt tillitsvekkende. Et eksempel er sjekkblanketten. Et annet er departementenes fortrykte brevpapir og konvolutt, som angir representasjonsforholdet. Vanligvis blir mottakere av slike "pontifikalier" ekstra aktpågivende og det oppfattes som "viktig".
  • Ved å stille krav om skriftlighet vil partene gjøres oppmerksom på konsekvensene av handlingen.
  • Ved tvist om hva som er blitt avtalt, vil man ikke være tvunget til å basere seg på vitneutsagn for å kunne godtgjøre seg en rettslig relevant omstendighet.


I den foreløpige rapporten


- I sine rapporter til prosjektet har departementene hatt forskjellige holdninger til elektronisk kommunikasjon. Visse departementer har hatt en relativt rigid innstilling til elektronisk kommunikasjon og har hevdet at det i prinsippet alltid eksplisitt må angis i bestemmelsen at den også åpner for elektronisk kommunikasjon. Man har vært restriktiv til å tolke inn det i eksisterende regulering. Andre departementer har hatt et mer liberalt forhold til elektronisk kommunikasjon, og har konkludert med at bestemmelsene så langt det lar seg gjøres bør tolkes til å også omfatte elektronisk kommunikasjon, heter det i rapporten.

Den endelige rapporten skal foreligge i medio juni, deretter skal politikerne bestemme hvilke deler av prosjektgruppens forslag som eventuelt skal settes ut i live.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.