JUSS OG SAMFUNN

Aviser og annonsører går for nettbegreper

Verken Norske Avisers Landsforening (NAL) eller Annonsørforbundet (ANFO) har innsigelser til KDLs forslag til fellesbegreper på Internett. Begge setter imidlertid som premiss at de harmonerer med anbefalingene fra den internasjonale opplagsorganisasjonen Audit Bureau of Circulation (ABC).

Herman Berg
6. juni 1997 - 17:12

Dette opplyser SOL-direktør Monna Nordhagen til digi. Hun har sittet som leder av en statistikkgruppe som ble nedsatt av Kontor og Datateknisk Landsforening (KDL) på vegne av Internettforum, nettleverandørenes organisasjon. Disse har satt seg fore å rydde opp i begrepsproblematikken på nettet. Gruppen har nå avgitt sin innstilling.

- Det ble avholdt et møte mellom KDL, NAL og ANFO tirsdag i denne uken. Avisene og annonsørene hadde ingen innsigelser til våre anbefalinger, men satte som forutsetning at forslaget harmonerer med begrepene til ABC, sier hun.

- Dette innebærer videre at KDL og NAL arbeider sammen for å få til et felles opplegg på Internett, tilsvarende avisenes opplagskontroll. Både annonsører og reklamebyråer skal ha sitt å si, og det vil bli en tredje part som skal revidere og godkjenne statistikkene for mediebruk på nettet, sier hun.

KDLs arbeidsgruppe, som har bestått av Dagbladet, Kapital Data, EUnet, Internett Kanal 1, Tele2 og SOL, har sendt forslaget ut på høring til analyseinstituttene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.