Avisgigant på nett legges ned

Det gikk drøyt én uke etter forrige strategiske endring, så kom meldingen om at ni av USAs største avisgrupperinger legger ned New Century Network. Dermed faller et av de største innholdssamarbeidene på nett sammen, knapt tre år etter starten.

digi.no meldte i forrige uke at New Century Network (NCN) reduserte sine ambisjoner i forbindelse med supertjenesten NewsWorks. Nettverket, som publiserer over halvparten av USAs aviser, la ned innholdsdelen, blant annet på grunn av klager fra noen av partnerne om intern konkurranse om leserne.

NCN kuttet derfor en tredel av de alle ansatte, dvs. de 20 som produserte stoff til supernettstedets inngangsport til drøyt 140 nettaviser i sammenslutningen.

I stedet skulle det ligge et søkbart, redaksjonelt arkiv på NewsWorks - pluss annonsemuligheter for annonsørene å nå en rekke av landets webaviser over hele landet på en effektiv måte.

Men tirsdag var alt slutt.

Ledelsen i NCN erklærte at sammenslutningen legger ned hele nettvirksomheten og har gitt de siste 40 ansatte avskjed. Hovedgrunnen skal, ifølge både CNETs News.com og nettstedet Tabloid, være uenighet om strategi og fremtidige forretningsplaner.

Ifølge nettstedet Tabloid skal sammenslutningen, som inkluderer avisaktører som Knight-Ridder, New York Times, Tribune og Washington Post, ha prøvd ut fire ulike strategier gjennom nesten tre års virksomhet. En egen innholdssatsing slo feil, et forsøk på felles søkemaskin ble lite brukt, en felles nettkatalog som kunne konkurrere med Yahoo skulle prøves ut. Og det felles annonsenettverket er nå blitt solgt til konkurrenten Real Media

"Vi ble ikke enige om en en forretningsplan som kunne finne støtte hos mange nok partnere slik at vi kunne fortsette", sa NCNs styre i en felles uttalelse tirsdag.

"Den konstante utfordringen å finne en felles strategi for NCN for å tilfredstille de ulike behovene fra de mer enn 140 avispartnerne på denne skiftende markedsplassen, ble rett og slett for overveldende."

Til toppen