Avklaring for Microsoft og CitySearch

Microsoft og Ticketmaster Online-CitySearch offentliggjorde mandag den endelige avtalen om de to største byguidene: Microsoft selger unna Sidewalk for å satse på "gule sider" på MSN-portalene.

Som digi.no kunne melde i går, blir to av de største byguidene på Internett, Sidewalk og CitySearch, nå slått sammen. Dette skjer ved at selskapet bak CitySearch, Ticketmaster Online - CitySearch kjøper Microsofts byguide Sidewalk.

Microsoft selger byguiden for ni prosent av aksjene i Ticketmaster Online - CitySearch, og opsjoner på å kjøpe seg opp til totalt 13 prosent i selskapet. Microsoft vil da ha aksjemajoritet i selskapet.

I en felles pressemelding fra de to selskapene heter det at Microsoft nå skal fokusere på handelsløsninger på MSN-portalene og utvikle "gule sider"-konseptet. CitySearch vil bli tilgjengelig gjennom den nye MSN-kanalen MSN Entertainment som er en del an MSN.com. CitySearch vil også bli distribuert gjennom Microsofts Web-TV.

Ticketmaster Online - CitySearch vil gi Microsoft 7 millioner B-aksjer, priset til omlag 240 millioner dollar, eller rundt 1,9 milliarder norske kroner, ifølge pressemeldingen.

Til toppen