JUSS OG SAMFUNN

Avslører annonsesvindel på stort nettsted

IT-Akademiet har avdekket svindelaktige forhold i forbindelse med nettannonsering. Gjennom et kontrollsystem har de oppdaget at ansatte ved ett konkret nettsted har stått for drøye 35 prosent av de totale klikkene på IT-Akademiets bannere.

Sigvald Sveinbjørnsson
29. mai 2000 - 17:39


IT-Akademiet



digi.no

Jorunn Røed
,



Digtective.com AS.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA





digi.no

- Men tilliten til organisasjon og selskap er blitt sterkt svekket, svarer Røed. Etter hva Røed forteller var det et enkeltindivid i selskapet som sto for klikkene, og at dette ikke er en organisert aktivitet.


Martin Frøyhaug,


- Det er synd å se at enkelte nettsteder selv er med på å fyre opp under ryktene om "cowboy-tendenser" i bransjen - sier Martin Frøyhaug som tidligere var medierådgiver i Synergi RF. Samtidig understreker han hvor viktig det er at annonsørene, som tidvis i blinde, har investert store beløp på Internett-annonsering, også investerer i kontroll av sine investeringer.

- Vi oppfordrer derfor alle nettsteder til å gjennomgå etiske retningslinjer med sine annonseselgere med bakgrunn i at hele bransjen vil lide under at slike ting skjer, sier Frøyhaug. Videre understreker Røed at uten Digtective kunne ikke IT-Akademiet ha avdekket dette. Anbefalingen til andre aktører som satser på å bruke web som en aktiv markedskanal, er derfor sterk i forhold til å skaffe seg systemer som Digtective eller tilsvarende.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.