(Bilde: Per Ervland / MJ)

Avslører sitt hemmelige sporingsregime

Facebook innrømmer for første gang hvordan de kartlegger alle.

Innsikt i personopplysningene som Facebook kartlegger og omfanget av sporingen deres av folks surfevaner, er gjenstand for stadig økende interesse og kritikk, både fra amerikanske myndigheter og personverngrupper.

Det er nemlig ikke bare nettverkets innloggede medlemmer som kartlegges. Det gjør også alle andre.

For første gang innrømmer Facebook nå detaljer om denne praksisen.

Det fremgår av en serie intervjuer med ledere og talspersoner i selskapet som USA Today har fått i tale.

Ifølge avisen benytter Facebook ulike metoder for å kartlegge personer. Dette avhenger av om vedkommende er inn- eller utlogget, eller ikke-medlemmer.

Det opprettes en informasjonskapsel (cookie) i nettleseren den første gangen noen besøker en Facebook-side, og ytterligere en såkalt session-cookie hvis man oppretter konto.

Disse leses av ved hvert besøk på nettsider med liker-knapper eller andre sosiale utvidelser Facebook tilbyr, og som er implementert på millioner av nettsteder. Dato, klokkeslett, nettadressen du besøker blir registert. Det samme gjør brukerens IP-adresse, skjermoppløsning, operativsystem og nettleserversjon.

Lagres i tre måneder

Mange av opplysningene som USA Today nå avdekker speiler funn i en nederlandsk forskningsrapport som ble lagt frem i fjor, men er mer detaljerte, og bekreftes dessuten av Facebook selv.

Til sammen skaper de en omfattende og kontinuerlig logg, som trolig omfatter de fleste nettbrukere i verden. Unntaket er de som har deaktivert informasjonskapsler i nettleseren. Facebook oppgir at de fortløpende sletter disse opplysningene etter 90 dager.

Sporingen av surfevanene til innloggede medlemmer, på tvers av tredjeparts nettsider, knyttes mot den enkeltes navn og Facebook-profil. De som er utlogget eller ikke-registerte brukere knyttes mot et unikt ID-nummer, men denne registreringen skal være anonymisert.

Facebook er på ingen måte alene om å spore folks surfevaner og bygge personprofiler. Praksisen er utbredt og benyttes både av Google, Microsoft og en rekke vidtrekkende annonsenettverk.

Patentert brukersporing

Facebook hevder imidlertid å ha ærligere hensikter med kartleggingen enn andre, og argumenterer for at de bare benytter dataene for å styrke sikkerhet og forbedre selskapets liker-knapp og lignende sosiale funksjoner.

- Vi har ingen planer om å endre hvordan vi bruker disse dataene. Våre intensjoner står i sterk kontrast til praksisen til mange annonsenettverk, som bevisst, og i noen tilfeller i smug, lager personprofiler som selges til høystbydende eller brukes for å servere målrettet reklame, sier Facebooks utviklingsdirektør Arturo Bejar til USA Today.

Situasjonen kan imidlertid endre seg på sikt. Facebook skal nemlig ha søkt patent på teknologi med en metode som nettopp kobler annonsering mot sporingsdata.

- Vi tar patent på mange ting. Man skal ikke trekke slutninger om våre framtidige produkter med utgangspunkt i patentsøknaden, sier talsmann Barry Schnitt til avisen.

    Les også:

Til toppen