Avslører ublu prising av blekkpatroner

Distributører og forhandlere tar overpris på blekkpatroner. Lexmark Norge oppretter en portal der kunder kan sammenlikne priser.

Hans Arvid Rønning, markedsdirektør hos Lexmark Norge sier til digi.no at han ikke er noen populær mann hos distributører og forhandlere av Lexmark for tiden. Lexmark Norge oppdaget i høst at mange distributører og forhandlere opererte med urimelig høy pris på blekkpatroner.

Rønning forteller blant annet at Lexmark i Norge har senket prisene i høst med fjorten prosent på grunn av lav dollarkurs, men lurer på hvor disse pengene er blitt av når patronene selges i butikkene til gammel pris.

- Jeg har lenge lurt på hvordan vi skal kunne svare henvendelsene vi får fra kunder som føler seg lurt på grunn av kraftig forstørrede butikkpriser på blekkpatroner, sier Rønning. Han nevner som eksempel en butikk som tok 600 kroner for en patron som burde ha kostet 400 kroner inkludert moms.

- Vi ønsker å levere til en pris som både vi, distributørene og butikkene kan leve med - hvor det er beregnet normale krav til margin. Derfor har vi kontaktet forhandlerne og fortalt at vi vil fokusere på pris.

Les også


Rønning innrømmer at Lexmark av mange er blitt regnet som blant de dyreste på utskrift, men han tror denne situasjonen vil endre seg totalt nå, og at Lexmark har gode muligheter til å bli billigst på utskrift.

- Dessuten lanserer vi nå nettsiden Blekksikon* som i sin helhet er viet blekkskrivere. Der finner du råd om hvordan du kan redusere utskriftskostnadene og hvor du får kjøpt blekkpatroner til listepris eller lavere, sier Rønning.

Foreløpig har Lexmark seks utsalgssteder/kjeder på listen, deriblant Elkjøp. Men Rønning håper at mange andre følger etter. Han anbefaler kunder som kommer over blekkpatroner til ekstremt lave eller ekstremt høye priser om å si ifra. Han ønsker nemlig å stimulere markedskreftene.

Men Rønning tar opp en annen faktor som også har betydning for utskriftsprisene - størrelsen på patronene.

- De fleste butikker selger bare én størrelse, gjerne den som gjør at de kan tjene mest penger og som sørger for at kunden kommer ofte tilbake.

Derfor vurderer Lexmark Norge også alternative salgskanaler hvor patroner i alle størrelser.

----------
* Lexmark opplever at Blekksikon.no foreløpig ikke fungerer helt som forventet. Det jobbes med dette problemet fra selskapets leverandør. I mellomtiden kan leserne benytte en link øverst til høyre på Lexmark Norges nettsted (ikon med blekkdråper).

Til toppen