Avslørt: Slik surfer nordmenn hjemme

ACNielsen har begynt å måle hvordan nordmenn surfer hjemmefra. Målesystemet logger alt om tid, antall sider og ikke minst hvilke sider vi besøker.

En rekke målebyråer arbeider nå med å tegne det hittil svært så lite detaljerte kartet over hva nordmenn egentlig bruker Internett til. Analyseebyrået ACNielsen Norge AS offentliggjorde tidligere i høst en liste over de fem sidene fleste hjemmebrukere er innom.

digitoday.no har fått tilgang til resten av den svært detaljerte statistikken som bringer helt ny informasjon om den norske Internett-bruken. For hittil er det bare Gallup som har offentliggjort noen undersøkelse om nordmenns nettvaner, men den undersøkelsen er basert på intervjuer. IT-bransjen mener derfor denne egentlig måler merkevarekjennskap - ikke egentlige surfevaner. AC Nielsen har derfor nå installert programvare på 3.436 hjemme-PCer, fordelt på alder, kjønn og geografi for å representere de 2,2 millioner nordmennene som har tilgang på Internett og de 1,2 millioner som faktisk bruker det.


Analyseselskapet har latt digitoday.no studere listen over alle nettsteder som har mer enn 25.000 besøkende hjemmebrukere i måneden. Vi fikk ikke lov til å bringe hele listen videre til våre lesere, men her er de viktigste:

De fem mest populære Internett-sidene er Sol, Startsiden og så tre Microsoft-sider: MSN, Microsoft og Passport.com. Men analyserer man adressene blir bildet litt annerledes. Microsoft har en lang serie tjenester og markedssjef Arne Isaksen i AC Nielsen Norge tror spesielt to faktorer bidrar sterkt til Microsofts topplassering:

- De forskjellige Hotmail-serverne kommer langt opp på statistikken. Dessuten får svært mange en Microsoft-side når de starter opp og hver gang de taster feil, forteller Isaksen til digitoday.no.

Også Kvasir, VG og Dagbladet, forskjellige nettbanker og sider for å laste ned mediaspillere som Macromedia kommer høyt opp. Men tallene faller fort: Bare de 16 største hadde mer enn 200.000 forskjellige hjemmebrukere innom sine sider i oktober.

Går man nedover listen dukker etter opp enkelte små overraskelser som i utgangspunktet ikke er så kjent her i Norge. På 35. plass dukker universitetet i Trondheim opp, foran Universtistet i Oslo og på 41. plass kommer TV-selskapet NBC. Ellers dukker det opp dataselskaper, internasjonale søkemotorer og nyhetstjenester.


ACNielsen har sortert sidene i kategorier. Oversikten dokumenterer store forskjeller på hva slags sider folk bruker. Nesten samtlige Internett-surfere bruker søkeverktøy og portaler.

Men bare 57 prosent av de som har surfet hjemmefra i oktober var innom nyhetstjenester. Det er på underholdningssider og investeringstjenester folk bruker mest tid - i snitt henholdsvis 23 og 16 timer i måneden. 13 prosent av Internett-brukerne var innom sex-sider i løpet av oktober.

ACNielsens oktober-måling av norske hjemmesurfere. Antall aktive norske Internett-brukere i oktober: 1,2 millioner
Kategori Antall besøkende Prosent
av de
aktive
nettbrukere
Besøk per
person
(gjennomsnitt)
Sammelagt tid
per person
(i timer)
Søkemotorer/portaler 1185,00 91.69 3,90 6,00
Tele/Internett-tjenester 788,00 61,00 3,53 7,00
Nyheter og informasjon 746,15 57.74 3,00 6,00
IT-bransjen 608,27 47.07 2,00 4,40
Community-sider 482,39 37.33 2,64 6,00
Bedrifts-sider 399,53 30.91 3,30 13,00
Finans/investering 381,58 29.53 4,00 16,00
Underholdning 360,93 27.93 2,30 23,00
Utdannelse/Universiteter 262,61 20.32 2,00 6,00
Shopping 233,58 18,07 2,30 10,00
Rubrikkannonser 204,73 15.84 2,10 12,00
Sex 177,72 13.75 2,30 5,00
Offentlig/organisasjoner 156,90 12,40 1,78 6,00
Reiseliv 93,27 7,20 1,45 7,50
Familie og livsstil 84,74 6,56 1,60 11,00
Bil 59,95 4,60 1,50 9,00
Konkurranser 38,22 2,96 1,15 0,25

Den største forskjellen mellom norske og amerikanske Internett-brukere er tiden de bruker på Internett. En gjennomsnittlig amerikansk Internett-surfer bruker nettet over 10 timer i måneden hjemmefra. Snittallet i Norge er 5 timer og 18 minutter.

Men dette betyr ikke at vi nordmenn nødvendigvis får med oss så mye mindre. En norske bruker var i snitt innom 529 sider i oktober, mens en amerikansk var innom 720. Lengden på en gjennomsnittlig surferunde var 24 minutter i Norge og 31 minutter i USA.

- Vi tror dette skyldes at så mange nordmenn har ISDN og derfor får gjort det de skal fortere, sier Isaksen til digitoday.no.
Til toppen