Avslørte flere detaljer om Xbox 360-prosessor

IBM har offentliggjort flere detaljer om prosessoren som benyttes i Microsofts kommende spillmaskin, Xbox 360.

IBM la i dag fram detaljer om den skreddersydde prosessoren fra selskapet som benyttes i Microsofts neste spillmaskin, Xbox 360, som skal lanseres i slutten av november.

Avsløringen av detaljene ble gjort i forbindelse med Fall Processor Forum i San Jose, som arrangeres denne uken.

Prosessorene produseres nå både ved IBMs i East Fishkill, New York, og ved Chartered Semiconductor Manufacturing i Singapore.

Brikken er utviklet av IBM og Microsoft i fellesskap, for å møte kravene Microsoft stilte. Brikken er blitt utviklet over en periode på mindre enn 24 måneder etter at den opprinnelige kontrakten ble undertegnet.

Det har tidligere vært kjent at brikken skulle ha tre kjerner basert på PowerPC-arkitekturen. Nå forteller IBM at kjernene opererer med en klokkehastighet på 3,2 GHz og at de er forsterket med en spesiell VMX-akselerator for spillprogramvare og en høyhastighets 128-bits vektorenhet.

De tre kjernene deler et sekundært cacheminne på 1 MB som skal ha skreddersydd logikk for høyhastighets datagjennomstrømning for grafikk- og systemapplikasjoner. Forsidebussen har en samlet båndbredde på 21,6 gigabytes per sekund, 5,4 gigabits per sekund per pinne.

Hele brikken består av 165 millioner transistorer og lages ved hjelp av 90 nanometers SOI-teknologi (Silicon on Insulator).

    Les også:

Brikken tar også i bruk det IBM kaller eFUSE-teknologi, en metode som kombinerer programvarealgoritmer og mikroskopiske, elektriske sikringer for å produsere brikker som kan regulere og tilpasse sine handlinger i henhold til tilstandsendringer og systemkrav.

Skive med hundrevis av prosessorer for Xbox 360

IBM står også bak Cell-prosessoren som skal benyttes i Sonys Playstation 3.

Til toppen