Avslutter krangel om 300 millioner

Etter fire års krangel, avslutter Kreditkassen og IBM en av de største dataskandalene i norsk næringsliv. Etter at Kreditkassens KPB-92-prosjekt ble stanset i 1994, krevde banken 279 millioner kroner av IBM, men i dag offentliggjorde partene et forlik der IBM slipper unna med 50 millioner kroner.

I januar var det duket for rettssaken mellom Kreditkassen og IBM i den såkalte KPB-92-saken. 92 står for 1992, da IBM og Andersen Consulting skulle lage et nytt, desentralisert og PC-basert system for saksbehandling i Kreditkassen.

To år senere brytes prosjektet og IBM kastes ut, hvorpå Kreditkassen krever IBM for hele 279 millioner kroner i erstatning for fakturert arbeid og internt arbeid. IBM svarer med motsøksmål fordi selskapet mente Kreditkassen hadde endret på spesifikasjoner underveis. Andersen Consulting blir ikke dratt inn i den juridiske bataljen.

Kl 14:00 i dag sendte Kreditkassen og IBM ut en felles, knapp pressemelding der det offentliggjøres at partene er blitt enige om en avtale. Meldingen avsluttes med beskjeden at IBM gir Kreditkassen datautstyr, programvare og tjenester til en markedsverdi av 50 millioner kroner. I pressemeldingen presiseres det nå at IBM igjen skal bli leverandør av IT-løsninger til Kreditkassen, noe som ikke er unaturlig da store deler av "kassas" systemer kjører på IBM stormaskiner.

Mer vil ikke verken Gry Nordhus, informasjonsmedarbeider i IBM eller informasjonsdirektør i Kreditkassen, Kjell Flø si.

- KPB-92 er næringslivets svar på Tress-90-skandalen i Rikstrygdeverket, sier en sentral kilde i bankbransjen til digi.no.

- Man satset på et visjonært system med PC-teknologi og mange andre komponenter som skulle spille sammen, men PC-er og PC-servere i 1992 mangler datakraften som skulle til. Dessuten endret man på krav underveis, akkurat slik man gjorde i Tress-90, sier han.

Til toppen