RESULTATERFINANS

Avviser CRMs dårlige rykte

Mange hevder at CRM ikke er lønnsomt, men en tysk undersøkelse om SAPs produkter sier det motsatte.

24. sep. 2003 - 11:19

De siste årene har mange analytikere, blant annet Gartner påpekte at systemer for kundekontakt og oppfølging (CRM) alt for ofte ikke innfrir sine løfter. Alt for mange prosjekter feiler og de som kommer i drift gir ikke forventet lønnsomhet, hevder mange.

Dette har trolig vært med på å bremse de mange aktørene som selger CRM-systemer og nå tar Europas største programvarehus, SAP, til motmæle. Selskapet fremhever nå en undersøkelse tyske Ludwigshafen University of Applied Sciences som viser det motsatte for 35 selskaper som brukte SAPs produkter.

- Undersøkelsen er utført på bestilling av SAP. Vi har bedt om at undersøkelsen skulle omfatte så mange som 35 kunder for å øke objektiviteten, sier Lotte Glad, informassjonssjef hos SAP Norge, til digi.no.

For de 35 selskapene ble investeringen i snitt tilbakebetalt etter 22 måneder. I tillegg økte omsetningen for 95 prosent av selskapene. Selskapene fikk også redusert frafallet av kunder med 20 prosent.

De 35 selskapene er lokalisert i Tyskland, Østerrike og Sveits og fordelt på forskjellige industrier, inkludert farmasi, IT, transport og finans.

SAP forteller at CRM-omsetningen nå passert 20 prosent av total lisensomsetning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.