BackWeb nominert for intelligent "push"

Denne løsningen som tillater mye skreddersøm hos både tjener og klient, ble oppgradert til versjon 4.0 i februar, og gis en grundig presentasjon på standen til Nocom/Netscape.

- Det BackWeb tar sikte på, er å skape en relasjon mellom den som genererer nyheter, og den som er opptatt av å følge med på helt spesielle områder, sier Anders Lund (bildet) i Nocom.

- Løsningen er enkel å konfigurere på tjenersiden, slik at den integreres uten problemer med den øvrige virksomheten. På klientsiden har vi utviklet teknologi som sørger for at varslingen kan skje diskret, at selve informasjonsoverføringen skjer i bakgrunnen, og at den ikke forstyrrer noe av det klienten holder på med i forgrunnen.

BackWeb bruker en egen protokoll, kalt "Polite Protocol", som sørger for at den ikke gjør noe som kan forstyrre klienten. Varsler dukker bare opp når tastatur og mus har stått ubeveget i et nærmere bestemt tidsrom, for eksempel 60 sekunder.

Klientprogramvaren er gratis, og kan lastes ned fra en rekke nettsteder, blant annet fra Nocom. Den som bruker Microsofts nettleser Internet Explorer, kan integrere BackWeb-klienten i nettleserens kanalhåndtering.

- Når klienten starter, får man tilgang til en rekke kanaler, forklarer Lund mens han demonstrerer.

- Kanalene omfatter et stort antall ulike nyhetsmedier og spesielle tilbud, alt fra aviser til biler og feriereiser.

Lund viser hvordan en kanal velges, og hvordan man kan bruke ulike metoder for å sikre at man ikke varsles om annet enn det man er interessert i. Den nyeste utgaven av BackWeb-klienten har en nettleser innebygget. Den gir også tilgang til en såkalt skjermsparer med mange ulike konfigureringsvalg.

- Begge formene for klienten, altså både skjermsparer og diskret varsler, kan skreddersys med filtre og med en "alert" som kan gi en liste over nyheter om ett bestemt tema fra mange ulike kanaler. Boolske funksjoner gjør det mulig å opprette svært nyanserte varslingskriterier.

På tjenersiden er det flere som har oppdaget at BackWeb kan åpne for nye måter å drive forretninger på. Lund blar opp en idé som Lufthansa har utviklet.

- Flyselskapet selger også feriepakker. De bruker BackWeb til å varsle utvalgte kunder om resttilbud. De som er interessert i kunne reise til syden på kort varsel, får en "alert" fra BackWeb som forteller om de siste tilbudene, og hvor lang tid de har på å bestemme seg. Tjenesten er integrert med Lufthansas online-bestilling. Klientens integrerte nettleser gjør at man ikke behøver å gjøre annet enn å klikke på varslet for å få opp flere opplysninger og et bestillingsskjema.

Et annet eksempel er Mcafee som leverer programvare mot datavirus.

- Problemet med antivirusprogramvare er oppdateringer. Scanner og antistoff må oppdateres kontinuerlig dersom beskyttelsen skal være effektiv. Mcafee tilbyr kunder å abonnere på en oppgraderingstjeneste via BackWeb. Da skjer all oppgradering av antivirusprogrammet i bakgrunnen mens du har en internett-tilkopling oppe. Erfaringen viser at de fleste streifere ikke bruker forbindelsen aktivt 80 prosent av tida de er oppe. Dette er mer enn nok til mindre programvareoppgraderinger.

Lund forteller at også Microsoft bruker BackWeb som oppgraderingskanal for Internet Explorer. En siste anvendelse han viser, gjelder bruk internt i en bedrift.

- Tjeneren kan konfigureres til å plukke opp nyheter fra vilkårlige eksterne nettsteder, filtrere dem, og sende dem ut på en intern varslingstjeneste. Dette er spesielt viktig for bedrifter som har en hovedkonkurrent, og som må sørge for at samtlige medarbeidere holdes fortløpende informert om alt konkurrenten driver med.

BackWeb nomineres til WWW-Cup på grunn av en oppgradering som gir enda mer fleksible løsninger, og som åpner for kreativ og innbringende forretninger på web.

Til toppen