Basefarm, som drifter Altinn-løsningen, hadde ingen problemer med å holde driften oppe selv med rekordtrafikk. Altinn hadde sørget for betydelig overkapasitet for å unngå at de som ville sjekke selvangivelsen tirsdag ble kastet ut. Bildet er fra da Basefarm og Altinn redegjorde for fjorårets nedetid. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Badet i server-kapasitet

Alt gikk på skinner for Altinn. Sjekk tallene:

I går kunne flertallet av Norges innbyggere sjekke selvangivelsen via Altinn.no. I 2012 og 2011 gikk det fryktelig galt: Den enorme interessen sørget for at tjenesten knelte. I år gikk det stort sett på skinner.

Riktig nok ble det hikke da 580.000 personer kunne sjekke oppgjøret før påske, og en bruker fikk opp en annen brukes side. Men kapasitetsmessig klarte tjenesten seg meget godt da selvangivelsen for 3,9 millioner skatteytere kunne sjekke skatten 2. april.

Totalt logget over 1,3 millioner seg på Altinn tirsdag, mens 912.693 personer fikk sjekket selvangivelsen. Det ble også levert inn 118.928 selvangivelser. På det meste ble det åpnet 209 selvangivelser i sekundet. Dette er rekordtall for Altinn.

Man skulle tro at denne trafikken ville utfordre serverlasten til Altinn. Men tall digi.no har fått tilgang til fra Brønnøysundregistrene, som driver Altinn, viser at de hadde et hav av kapasitet.

Portalserverne lå på 10 prosent CPU-forbruk i de aller travleste periodene. Altså 90 prosent ledig kapasitet. Database-serverne, som står plassert hos driftspartner Basefarm, surret og gikk med en ledig kapasitet på mellom 96 og 97 prosent hele dagen.

– Vi var milevis fra å måtte sette inn noen venteplakat, sier Jørgen Ferkingstad, som er kommunikasjonsansvarlig hos Altinn til digi.no.

Det er ingen tvil om at det har vært betydelig spenning til om Altinn ville takle presset, etter at de to år på rad har sviktet når det gjaldt som mest. Som digi.no har skrevet tidligere ble Altinns leverandører, Accenture og Basefarm, kalt inn på teppet til Næringsdepartementet, Fornyingsdepartementet og Finansdepartementet i vinter.

De måtte forsikre at tjenesten ville holde hodet over vannet i år. Så langt har lettelsens sukk etter årets prøvelse bredt seg, både i Brønnøysund og ellers i landet.

I år var det første gang BankID var mulig å bruke for å logge seg på. Bankenes system for ID ble tatt inn i ID-porten i fjor høst. ID-porten drives av Direktoratet for forvaltning og IKT.

Gjennom tirsdagen brukte 65 prosent av de som logget seg på MinID-løsningen mens 32 prosent brukte BankID. Men på ettermiddagen, da folk kom hjem til sine BankID-kodebrikker, ble 4 av 10 innlogginger foretatt med BankID. Det opplyser Difi.no i en e-post til digi.no.

    Les også:

Til toppen