Bærbar-salget viser lysning for IT-bransjen

Tall fra det globale salget av bærbare maskiner bekrefter at det har begynt å lysne for IKT-bransjen.

Stadig flere signaler indikerer at IKT-bransjen nå begynner å løfte seg etter tre år med salgsfall og mye røde resultater.

Tall samlet inn av analyseselskapet IDC viser at salget av bærbare maskiner steg med 1,5 prosent fra første kvartal. Dette er i utgangspunktet ikke så mye, men IDC påpeker at salget pleier å falle fra første til andre kvartal på grunn av all sommerferie.

Salget av bærbare maskiner har økt kraftig de siste årene til tross for de generelle problemene i IT-bransjen. Sterkt fallende priser gjør at stadig flere velger bærebare maskiner over stasjonære maskiner.

- I et kvartal hvor man vanligvis ser et fall, stiger nå salget. Dette betyr at vi har sette det verste og at vi nå drar oss opp og ut av det, sier IDC-analytiker Allen Promisel til Cnet.

Den beste nyheten er at det er bedriftene som står for veksten - dette betyr salg av dyrere maskiner med bedre marginer enn hvis det var privatkundene som løftet salget.

USA løftet salget seg fra første til andre kvartal med åtte prosent. Dette er gode nyheter for USA er et så viktig lokmotiv for den globale IT-bransjen.

Det er HP som leder salget av bærbare maskiner med en markedsandel på 17,3 prosent. Dell kapret 15,4 prosent og Toshiba, som tapte markedsandeler, endte på 11,2. IBM tok 9,6 prosent av markedet, mens Fujitsu-Siemens tok 6,1 prosent.

Men i USA har Dell overtatt førsteplassen med en markedsandel på 26,6 prosent mot HPs 20,3 prosent.

Til toppen