Bærbare og programvare preger Macworld

På Macworld i San Francisco serverte Apple-sjef Steve Jobs mye programvare, to nye bærbare, og en underholdende jakke.

Steve Jobs holdt en to timer lang åpningstale da han åpnet Macworld-utstillingen i San Francisco i går kveld norsk tid. Talen ble overført direkte til anslagsvis 500 spesielt inviterte journalister, kunder og analytikere i Paris. Den ble også nettkastet i sanntid, i den største MPEG4-strømmen verden har opplevd hittil, til 130 land.

Jobs har både grånet og månet, men holdt ellers stilen med sort genser, olabukser og joggesko. Han hadde ingen nye iMac eller eMac å by på, heller ingen trådløst kommuniserende iPod med videoegenskaper, slik flere hadde forhåndstippet, og heller ikke en ny serie flatskjermer. Men fornyelse var det, i form av en rekke nye applikasjoner, to nye bærbare maskiner, en avklaring i forhold til høyhastighets trådløst Ethernet - og en ny jakke for utendørsaktive iPod-brukere, med kontroller innsydd i venstre erme.

I enda sterkere grad enn Microsoft ser Apple det som sin oppgave å tilby forbrukerne "naven" til den stadig mer utbredte "digitale livsstilen". De som har kjøpt nye Mac de siste par årene, har fått fire slike livsstilsprogrammer med på kjøpet: iTunes (håndterer lyd), iPhoto (håndterer fotografier), iMovie (håndterer digital video) og iDVD (brenner CD-er og DVD-er). Alle disse er nå kraftig forbedret - og ikke minst, integrert med hverandre. Arbeidet med de nye utgavene har tatt 18 måneder.

Fra og med 25. januar er alle disse "iApp" tilgjengelige. De blir buntet med alle nye Mac-er. Eksisterende brukere kan laste ned iPhoto, iTunes og iMovie gratis, forutsatt at de har Mac OS X. Ifølge Jobs er den fjerde, iDVD, så omfattende at den må selges på CD. Prisen i USA er 49 dollar. CD-en inneholder samtidig de tre andre "iApp". Denne pakken kalte Jobs for "integrerte suite", døpt iLife.

Integreringen gjør det enklere å legge lyd til lysbildeserier, bruke stillbilder i videoer, og legge produksjoner til rette for brenning. I kjent Apple-stil innbyr enkeltheten samtidig til å prøve ut mye ny og spennende funksjonalitet. Stillbildeverktøyet iPhoto kommer for eksempel med intelligente midler for å forbedre bildekvaliteten ("one click enhance") og for å retusjere bort for eksempel små sår, hårstrå på avveie og andre irriterende detaljer ("retouch brush").

Safari er Apples nye "turbonettleser" for Mac OS X, ifølge Jobs den første store nye nettleseren på fem år. Den har et forenklet grensesnitt mot en rik funksjonalitet, integrert Google-søk på adresselinjen, og en svært interessant løsning på det evige problemet med å ta vare på og finne tilbake til nettsteder du gjerne vil besøke om igjen ("bokmerker" eller "favoritter"). Dessuten er den mange ganger så raskt enn andre nettlesere for Mac. (Jobs sammenliknet med Microsoft, Netscape og Chimera, men ikke med Opera.) Motoren for html-gjengivelsen distribueres som åpen kildekode. En gratis og påstått svært solid beta er straks tilgjengelig.

Keynote er et presentasjonsprogram for presentasjoner som virkelig teller, for eksempel til Macworld. Jobs sa at han har brukte diverse betautgaver til alle "keynote"-talene han holdt i 2002. Den utmerker seg med avansert grafikkhåndtering gjennom lettbrukte verktøy, og ved at den leser Powerpoint-filer. Den lagrer i et eget åpent XML-basert filformat, og kan også eksportere til Quicktime, Powerpoint og PDF. Prisen er 99 dollar, og programmet er tilgjengelig straks.

De to siste årene har i overkant av hver tredje solgte Mac vært en bærbar, mens andelen bærbare innen Intel-baserte eller Intel-kompatible PC-er er rundt 23 prosent. Jobs er såre fornøyd med den avanserte Titanium Powerbook G4 som ble lansert for to år siden, og velger å supplere den med to nye modeller, i stedet for å erstatte den.

Den ene nyheten er en Powerbook bygget rundt Apples 17 tommers bredformat flatskjerm, hittil bare tilgjengelig til iMac. Den veier 3,1 kg og har svært avanserte egenskaper, blant annet både Bluetooth og høyhastighets trådløst Ethernet. Prisen er 3299 dollar.

Den andre nye Powerbook er redusert til en 12 tommers skjerm, og skal være, med sine 2,1 kg, den minste bærbare PC-en med innebygget optisk drev. Prisen starter på 1799 dollar. En modell med DVD-brenner, integrert Bluetooth, høyhastighets trådløst Ethernet og en rekke andre avanserte egenskaper, kommer på 2098 dollar.

Som kjent finnes to standarder for høyhastighets trådløst Ethernet, begge i 54 megabiter per sekund. Apple har valgt å satse på 802.11g, som deler frekvensområde med den svært så utbredte 802.11b, og som også er kompatibel med denne.

Den nye iPod-jakken er ikke beregnet å være noe masseprodukt i år. Den er utviklet av Burton, framstilt i Goretex, og først og fremst beregnet på snøbrettkjørere, ifølge Jobs, men skal også kunne brukes av skiløpere. Fra en hensiktsmessig plassert lomme går det ledninger i foret til høretelefoner, og ned venstre erme til en innsydd kontrollpanel. Jakken er dessverre bare tilgjengelig i Apple-butikkene i USA, til 499 dollar. Det er ikke opplyst om en eventuell modell med kontrollpanel i høyre erme, selv om det skal være flere kjevhendte blant Apple-kunder enn i befolkningen generelt.

Til toppen