Bærbart større enn stasjonært i Norge

Salget av bærbare maskiner skal være doblet for andre kvartal og har gått forbi stasjonære. Men veksten vil ikke opprettholdes.

Dell kommer til å gå forbi HP i år, det spådde analyseselskapet DMR etter første kvartal. Finansavisen melder nå om en klar ledelse for Dell, med nesten 60.000 solgte enheter, mot HPs 48.400. Finansavisens estimat for første kvartal ga HP ledelsen med 700 enheter.

Ledelsen til Dell skyldes hovedsakelig at de leverte 17.000 PC-er til Statoil i andre kvartal, melder Finansavisen.

Veksten totalt er på utrolige 60 prosent, ifølge Finansavisens estimat. DMR-sjef Morten Dahl mener dette nok er noe høyt, og uansett skyldes spesielle forhold.

- IBMs avtale med Telenor om bærbare og Statoil-avtalen til Dell gir omtrent 25.000 ekstra PC-er dette kvartalet, sier han til digi.no.

- Ser man på kvartalet isolert kan veksten bli høy, men vi får ikke den samme veksten over hele året. Vi regner med i overkant av 800.000 solgte enheter for hele året, en vekst på rundt 10 prosent, fra 720.000 i fjor, og det er sterkt, sier Dahl.

Selv hvis man trekker fra 25.000 enheter gir Finansavisens tall en vekst på 39 prosent. Dette har alstå ikke Dahl noen tro på vil være fasiten når året er over.

Bærbare PC-er er det som vokser klart mest. Salget av bærbare økte med 96 prosent fra samme kvartal i fjor, og er dermed forbi salget av stasjonære, med 93.100 mot 89.800 solgte enheter. Serversalget økte med 29 prosent, mens stasjonære PCer økte salget med 38 prosent.

HP er størst på bærbare, med 24.000 maskiner og en vekst på 178 prosent, men faller fire prosent på salget av stasjonære maskiner. Dell vokste til sammenlikning med 63 prosent på bærbare maskiner, og med 117 prosent på stasjonære. De er dermed dobbelt så store som HP på stasjonære.

På totalmarkedet er IBM på tredjeplass, med 24.300 solgte enheter, mens Fujitsu Siemens og Acer kompletterer toppfemmeren, med henholdsvis 18.700 og 14.300 solgte enheter.

Til toppen