Bakoversveis i Bills Mini-box

digi.no har prøvekjørt BMWs nye Mini Cooper i New York, London, San Francisco og Tokyo. På Microsofts nye leke(X)box. Erfaringen kan beskrives med ett ord: - Fytteinnihampensådritakult!!!!!!!!

Bill Gates og kompani i Microsoft har åpenbart ikke ligget på latsiden det knappe året som har gått siden selskapet i januar tok Consumer Electronic Show med storm med førstegangsdemonstrasjonen av Xbox.

Gates avsluttet da sin keynote med å avduke selskapets første forsøk som maskinvareprodusent med ordene "Xbox is the future of video gaming".

Pompøse ord, javel, men kanskje ikke så altfor langt unna sannheten. I hvert fall kjenner denne bilgale spillanmelder lukten av svidd gummi etter gårsdagens lille prøvekjøring i et mørklagt kjellerlokale i Cort Adelers gate i Oslo. Xbox er mer og mindre en djevelsk liten oppfinnelse for den som har lovet å bruke enda mer tid sammen med sine nærmeste i stedet for fremfor spillskjermen.

For gårsdagens krasjturné i verdensmetropolene New York, London, San Francisco og Tokyo i en overraskende kollisjonssikker Mini Cooper, ga digi.nos utskremte såpass mersmak at det i mars trolig blir både Xbox og Project Gotham Racing i heimen.


Fruen kan jo overta Minien, så kan far kjøre Viper.

Far har for så vidt kjørt digitale muskelbiler før, senest på Playstation 2, men har vel aldri hatt en sånn nær Schumacher-opplevelse som Xbox er i stand til å frembringe: Spillgrafikken er om mulig mer presis enn selveste Sten "just presis" Broman (du som leser denne artikkelen er neppe i målgruppen for kontrapunktiske analogier fra 70-tallet, men skulle du mot formodning likevel være interessert i finne ut hva i all verden spaltisten snakker om - prøv denne trege lenken), vi snakker bortimot fotorealistisk gjengivelse.

Og har du en ufortjent stor TV-skjerm til disposisjon kan tre spillere 'burne' samtidig, under alskens vær- og føreforhold, og med over 25 forskjellige bilmodeller på over 200 forskjellige baner.

Awesome, kaller amerikanerne det, og i mangelen på en god norsk oversettelse (det er liksom ikke samme schwong over "fryktinngytende") holder vi på det.

AWESOME.

Det synes åpenbart også spillselskapene som villig vekk har kastet seg på Xbox-bølgen - deriblant (i alfabetisk rekkefølge) Acclaim Entertainment, Activision, Argonaut, Atlus, Capcom, Codemasters, Crave, Eidos, Electronic Arts, Hasbro, Havas, Hudson, Infogrames, Interplay, Konami, Midway Games, Namco, Rage, Red Storm, Take Two Interactive, THQ,Ubi Soft og Victor - for å nevne noen.

Det ligger med andre ord an til et spillslipp av det sjeldne de nærmeste ukene og månedene, det være seg bilspill, skytespill, såkalte adventure-spill, fotballspill og andre sportsspill - og så videre, og så videre.


Og nettopp her vil du finne hovedgrunnen til at Microsoft vil lykkes med sin Xbox-satsing: Selskapet er alene i stand til å levere haugevis med egenproduserte spill, og det vil heller ikke stå på spillprodusentene: En leveranseavtale med Microsoft vil for mange være jevngodt med en lisens til å trykke penger. I programvaremarkedet som i den kapitalistiske verden forøvrig er det pengene som rår. Xbox-konsollen har dessuten siden skissestadiet vært basert på input fra over 5.000 spillere og spillskapere verden over, så maskinvaren er langt på vei resultatet av bransjens egne ønsker og behov.

Det blir ytelse av slikt.

Og kunder.

+Elsk-/hatmail kan du sende til...

Til toppen