RESULTATERFINANS

Bakrus etter børsfest

Kraftig nedtur etter største nett-børsnotering siden Google.

Groupon gikk på børs med et smell i november, men siden har det gått nedover for selskapet, her med grunnlegger og toppsjef, Andrew Mason. Bildet er tatt på noteringsdagen.
Groupon gikk på børs med et smell i november, men siden har det gått nedover for selskapet, her med grunnlegger og toppsjef, Andrew Mason. Bildet er tatt på noteringsdagen. Bilde: Brendan McDermid/Reuters/SCANPIX
24. nov. 2011 - 10:38

Den nettbaserte kupongtjenesten Groupon debuterte tidligere denne måneden på Nasdaq-børsen. Til nå er det den største nett-noteringen siden da Google gikk på børs i 2004.

Selskapet driver en populær nettjeneste som tilbyr gode handler til medlemmer. Forretningsideen er at Groupon tar en kommisjon for hvert kjøp de formidler til sine medlemmer. Takket være nettjenesten har selskapet opplevd en eventyrlig vekst i inntekter og kunder.

Kraftig nedtur

Optimismen var også stor da selskapet ble notert. Aksjekursen ble satt til 20 dollar per aksje, men sultne investorer dro kursen på det meste opp rundt 50 prosent på første handelsdag.

Da første dag i handel var avsluttet kunne selskapets toppsjef og grunnlegger Andrew Mason, konstatere at aksjekursen sto i 26,11 dollar. Men noe voldsom fest ble det ikke etter det.

Aksjekursen har i hele november vekslet mellom 26 og 24 dollar per aksje, før onsdag. Da kastet en rekke investorer kortene, og aksjekursen ble sendt ned hele 16 prosent. Da børsen stengte for handel onsdag ettermiddag, amerikansk tid, endte kursen på 16,96 dollar. Godt under noteringskursen.

Nervøse investorer

Nervøse investorer verden over er svært bekymret for hvordan elendige statsfinanser i land som Hellas, Italia, Spania og Frankrike vil påvirke etterspørsel og økonomisk vekst. I slike perioder er det frykten som råder og aktørene plasserer penger i sikre papirer, mens usikre prosjekter droppes.

Nå var også markedet svært nervøst da Groupon gjorde sin debut på Nasdaq-børsen, men det hindret ikke investorer fra å hoppe på. De enorme verdiene som nettbaserte selskap som for eksempel Facebook har generert gjør at mange investorer rett og slett ikke tar sjansen på å kaste seg på. Men når pilene snur, og usikkerheten brer om seg i takt med fallende kurser, blir det trangt i utgangsdøren.

Fall etter notering

Dette har vært skjebnen til en rekke nett-baserte selskap som har debutert på børser verden over den siste tiden. New York Times finansblogg, Dealbook, har tatt for seg noen eksempler. Musikktjenesten Pandora er ett av dem.

En tredjedel av børskursen ved børsintroduksjonen i juni er nå vekke. Den kinesiske sosiale medieplattformen Renren har sett sine aksjer falle til 74 prosent under nivået for børsnoteringen. Men det finnes lyspunkt. LinkedIn gikk børs med en aksjekurs på 45 dollar. Onsdag ble aksjen omsatt for 66 dollar.

Men av de 41 børsnoteringene innen teknologisektoren så langt i år har den gjennomsnittlige utviklingen vist en nedgang på 13,1 prosent, viser tall fra Renaissance Capital. Da er det en fattig trøst at aksjekursen i snitt steg over 20 prosent på første handelsdag.

Hva med Facebook?

En av de forventede børsnoteringene er Facebook, hvor ryktene skal ha det til at selskapet skal debutere på børs i løpet av de neste månedene. Også nettspill-selskapet Zynga er på vei mot notering.

Spørsmålet er om disse selskapene får den prisen de vil ha for sine aksjer, eller om investorene har mistet smaken på teknologirelaterte papirer med høy risiko og store ambisjoner på en stund.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.