Ballmer avslørte ny vekststrategi

På Microsofts analytikermøte presenterte Steve Ballmer en fornyet strategi, med oppkjøp og nye produkter.

I går holdt Microsoft-sjef Steve Ballmer hovedinnlegget på selskapets årlige møte med analytikere. Han la særlig vekt på selskapets fornyede vekststrategi. Oppkjøp, nye produkter for storbedrifter, opptrappet kamp mot piratvirksomhet og økt innsats innen mobil, underholdning og nye nisjer, er hovedelementene i strategien.

De siste månedene har Microsoft igjen, etter en periode på flere år praktisk talt uten oppkjøp, begynt å kjøpe mindre programvarehus, spesielt innen antivirus og sikkerhet. Ballmer sa at Microsoft kommer til å trappe opp oppkjøpsvirksomheten, hovedsakelig av selskaper priset i intervallet 300 millioner dollar til 500 millioner dollar. Han åpnet også for oppkjøp i prisintervallet en milliard til to milliarder dollar. For riktig å pirre fantasien sa han at han ikke ventet noe virkelig stort oppkjøp, men at han heller ikke ville utelukke det. Microsoft antas å ha rundt 30 milliarder dollar i likvider, som blant annet kan brukes til oppkjøp.

Ballmer varslet videre at det vil komme spesielle utgaver av både klientoperativsystemet Windows Vista og kontorpakken Office beregnet på store bedrifter, døpt henholdsvis Windows Vista Enterprise Edition og Office Premium. Verken han eller andre Microsoft-representanter ville gi ytterligere detaljer.

Microsoft har i mange år angrepet markedet for programvare og tjenester til mobilmarkedet, uten å lykkes i å komme inn på mer enn noen titalls millioner mobiltelefoner. Ballmer advarte at dette fortsatt er et hovedsatsingsområde for Microsoft.

– Noen folk tror vi står stille, men det stemmer ikke, sa han.

Ballmer varslet at Microsoft vil konkurrere intenst med Yahoo og Google for annonseinntektene på Internett. Han tror det etter hvert bare vil være en håndfull viktige nettsteder for reklame på Internett, og han skal sørge for at Microsoft er blant dem.

Til toppen