Ballongfarer putter millioner i e-handlekurven

Den britiske eksentriker og gründer Richard Branson satser 630 millioner kroner på å få alle selskapene i Virgin-gruppen opp på netthandel i løpet av året. Det gjelder både en egen online musikkforretning, et eget MP3 nettsted pluss fri Internett-aksess

BBC News melder at Branson skal bruke 50 millioner pund (630 millioner kroner etter dagen kurs) for å sikre ekspansjon på Internett for alle selskapene i gruppen. Det gjelder alt fra flyselskapet Virgin Atlantic til bryllupsforretningen Virgin Bride.

Samtidig vil den mislykkede ballongfareren Branson tilby gratis Internett-aksess, ifølge en melding på nettstedet til Virgin.net.

Tilbudet er er myntet på både de 150.000 abonnenter som benytter seg aksesstjenesten som kalles Virgin Net Service Provider pluss potensielle nye kunder. Tjenesten vil være gratis fra 1. april for abonnentene og 1. mai for den gemene hop.

Aksesskundene vil imidlertid måtte betale for lokale telleskritt og eventuell kundeservice.

- Jeg vil bli overrasket om ikke Virgin er den største tjenestetilbyderen på Internett i Storbritannia innen et par år, sier Branson i et intervju med News Online.

- Vi har merkenavnet til å gjøre det, viljen til å gjøre det, ressursene til å gjøre det, og vi er fast bestemt på å gjøre det, sier han.

Branson gjør dette ikke minst for å forsvare sitt fedreland mot invasjonen fra amerikanske aktører som er i ferd med å oversvømme det britiske nettmarkedet. Britiske analytikere tror Branson med sin fremtredende medieprofil og sin sterke merkevare vil virke som en katalysator på britisk industri når det gjelder netthandel.

Virgin vil blant annet kjempe med en sterk merkevare som Dixon's Freeserve ISP som har klart å samle én million medlemmer i løpet fem måneder og America Online (AOL). Branson føler at det brede tilbudet av innhold som han kan tilby sine online-kunder vil gi ham et stort konkurransefortrinn, enten det dreier seg om kinobilletter eller flyturer som man kan bestille på direkten.

Disse Virgin-selskapene inngår i planen:

* Virgin Net: Gratis nettaksess for eksiterende kunder fra 1. april. For publikum fra 1. mai.

* Virgin Atlantic: Renovering av webtjenesten med fokus på e-handel og billettsalg.
* Virgin Megastore: Den verdensomspennende platekjeden som også har forsøkt seg i Norge lanseres innen to måneder på web og satser på 60.000 flere titler enn hovedkonkurrenten Amazon.com.
* V2 Music: Kanskje det mest spennende prosjektet. Upublisert materiale fra diverse band som gjøres tilgjengelig som MP3-filer og live-konserter på webtjenesten.
* Virgin Direct: Nettbrukerne vil kunne betjene finansene over nettet, fra å betale strømregningen (gassregningen i Storbritannia) til å kjøpe et hus over nettet.

* Virgin Trains: Den første nasjonale togbooking-tjenesten i Storbritannia.

* Virgin Bride: En tjeneste som skal hjelpe folk med bryllupsforberedelser.

Til toppen