Banebrytende norsk håndfri

Om få måneder lanserer det norske teknologiselskapet Hypertec en håndfriløsning for mobiltelefon som ingen andre ennå har. Selskapet er også i full gang med å etablere et internasjonalt distribusjonsnett.

Siden starten ved årsskiftet i fjor har Hypertec jobbet med flere ulike trådløse løsninger som skal gjøre hverdagen lettere for mobiltelefonbrukere.

Først lanserer selskapet, FreeBit, en håndfriløsning som består av et apparat en fester i øremuslingen. I dette apparatet ligger både batteriet, en liten mikrofon kombinert med antenne for mottak av signal, samt senderen. I tillegg til øreapparatet kommer en basestasjon som festes til mobiltelefonen.

Fungerende direktør i selskapet, Carl-Egil Mastad sier til digitoday.no at FreeBit skal produseres for de fleste vanlige mobiltelefoner, og vil komme med ørefester i tre ulike størrelser. En fjerde kan også komme avhengig behovet på det asiatiske markedet.

Mellom påske og sommeren planlegges den norske lanseringen av håndfriløsningen. Et internasjonalt distribusjonsnett i 12 byer fra USA til Asia skal bidra til den internasjonale lanseringen av produktet, mens det norske selskapet selv skal distribuere produktet gjennom mobilbutikker i Norden og Baltikum.

- Vi er først og best, og så vidt vi vet er det ingen andre som konkurrerer med et tilsvarende produkt, sier Mastad.

Hypertec står for all utvikling selv og sammen med samarbeidspartnere, der AME i Horten står sentralt siden det også er der en planlegger å produsere løsningen. Produksjonskapasiteten er på to millioner enheter per år. Radiobrikken i håndfritelefonen kommer fra Blue Chip Communications.

- Freebit er egentlig en spinoff fra selskapets egentlige produkter, sier Mastad. For de opprinnelige produktene er en klokke med innebygd mottaker og sender som kan komme på markedet allerede i år, mens en kombinert lommedatamaskin og mobiltelefon ligger noe lenger frem i tid.

Mastad sier at det står flere mindre eiere bak selskapet som foreløpig er kapitalisert med tre millioner kroner. En ytterligere emisjon mot eksisterende eiere planlegges på kort sikt som kan skaffe inntil 20 millioner, mens en på lang sikt leter etter noen som kan tenke seg å eie, men likevel la selskapet beholde sin handlefrihet. - Vi vil helst ikke bli kjøpt opp, det er ikke derfor vi driver med dette.

Likevel sier Mastad at en ser for seg at designavdelingen til selskapet foruten hovedkontoret nok flytter til utlandet, trolig London, mens utviklingsavdelingen vil forbli i Norge. - Vi leter etter en internasjonal toppsjef med bransjeerfaring som skal overta ledelsen av selskapet.

Til toppen